„Tanken? Dat is voor sufferds”

Hilarisch vindt hij het, rijden op elektriciteit. Jan Bart Fanoy uit Loosdrecht zoeft elke dag in zijn Renault Kangoo naar Amsterdam en terug. „Altijd als ik langs een tankstation rijd, denk ik: wat een sufferds.”

Evert Barten
14 October 2009 09:31Gewijzigd op 14 November 2020 08:53
LOOSDRECHT – Jan Bart Fanoy uit Loosdrecht zit altijd met een brede grijns achter het stuur van zijn „lelijke” Renault Kangoo. De verre van fraaie auto geeft hem het gevoel in een exotische sportwagen te rijden. De Renault rijdt volledig op elektriciteit.
LOOSDRECHT – Jan Bart Fanoy uit Loosdrecht zit altijd met een brede grijns achter het stuur van zijn „lelijke” Renault Kangoo. De verre van fraaie auto geeft hem het gevoel in een exotische sportwagen te rijden. De Renault rijdt volledig op elektriciteit.

Op het uiterlijk van zijn auto kan hij onmogelijk trots zijn. De zwarte Kangoo is verre van fraai. Toch heeft Jan Bart Fanoy het gevoel alsof hij een exotische sportwagen berijdt. „Hij maakt me elke dag weer ontzettend blij. Inderdaad, hij is lelijk. Toch zit ik met een brede grijns achter het stuur.”De reden is dat Fanoy volledig op elektriciteit rijdt. Puur op stroom, zonder hulp van een benzine- of dieselmotor. „Het is zó stil, heerlijk. Die rust doet weldadig aan. Soms is het wel riskant, zeker in de stad. Fietsers en voetgangers gaan op hun gehoor af. Je ziet ze schrikken als ze klakkeloos oversteken omdat ze je niet aan horen komen. Daarom doe ik het extra rustig aan.”

De actieradius van de Kangoo is 80 kilometer. Het onvermijdelijke is dan ook al eens gebeurd, midden in de bossen bij Hilversum. „Het was halfdrie ’s nachts, pikdonker. Opeens hield de auto ermee op. Accu’s leeg. Mijn vriendin heeft me opgehaald, maar blij was ze er niet mee.”

„Die 80 kilometer is eigenlijk te weinig. Het heeft te maken met het feit dat mijn auto nog ouderwetse loodaccu’s heeft. Eigenlijk hoop ik dat ze er eerdaags mee ophouden, dan investeer ik 10.000 euro in moderne lithium-ionaccu’s. Dat verdubbelt de actieradius.” Voor langere ritten en voor de vakantie heeft Fanoy een hybride auto beschikbaar die niet alleen afhankelijk is van elektriciteit.

Opladen gaat met een gewone 220-voltstekker. Na vier uur zijn de accu’s weer vol. Speciaal voor Fanoy werd bij zijn kantoor in Amsterdam een stopcontact bij een parkeerplaats gemonteerd. „Mooier kan toch niet? Geen uitstoot, geen kosten en ook nog een privéparkeerplaats.” Toch lijkt het nog beter te worden voor de elektrische rijder als de gemeente Amsterdam volgende maand start met het plaatsen van openbare oplaadpunten. „Als soort beloning zal de stroom de eerste twee jaar gratis zijn. Daar ben ik uiteraard niet op tegen.”

Fanoy haalde de Kangoo, bouwjaar 2002, zelf uit Frankrijk, nu een halfjaar geleden. Wat zijn de voordelen daarvan? „Je denkt toch niet dat ik voor zo’n nieuw elektrisch autootje met maar twee zitplaatsen (de Th!nk, EB.) 37.000 euro ga betalen? Dat is echt van de zotte. Voor ongeveer 15.000 euro heb ik een auto die weliswaar minder kilometers aan één stuk kan rijden, maar vele malen praktischer is. Ze moeten gewone productieauto’s ombouwen op volledig elektrische aandrijving. Dat werkt beter dan die nieuwe futuristische dingen die handen vol geld kosten.”

Even naar de garage gaan als de auto dienst weigert, zit er niet in. Enige tijd geleden probeerde Fanoy de auto tevergeefs te starten, maar rijden: ho maar. „Nu is starten sowieso iets aparts, want je hoort niets. Maar hij wilde gewoon niet wegrijden. Dat is mis, dacht ik direct. Na wat eigenhandig speurwerk bleek er bij de normale 12-voltsaccu slechts een zekering door te zijn. Je moet het allemaal zelf uitdokteren, want monteurs hebben er geen verstand van.”

Waarom autorijden op elektriciteit? Fanoy legt het uit als „willen doen wat anderen niet doen.” Zo is hij druk bezig met het ontwerpen van een huis dat energie­positief moet zijn. „Met nieuwe dingen heb je mensen nodig die gek genoeg zijn om ermee aan de gang te gaan. Van die personen die zich niets aantrekken wat de rest zegt. Ik ben zo iemand.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer