„Boor N/Z-lijn van twee kanten”
Als het aan het gemeentelijk projectbureau Noord/Zuidlijn ligt, gaat Amsterdam de tunnels voor de nieuwe metrolijn vanaf twee kanten boren.
De boor zou niet alleen, zoals aanvankelijk het plan was, bij het Centraal Station de grond in moeten gaan. Een deel van de twee tunnels zou ook vanaf station Zuid geboord moeten worden. Dat bleek maandag uit stukken van het projectbureau.Het stadsbestuur van Amsterdam zou naar alle waarschijnlijkheid later dinsdag een voorlopig besluit over het boren nemen. Het projectbureau adviseert hierbij het stadsbestuur om het oorspronkelijke boorplan aan te passen, omdat dat tijdwinst oplevert en er dan langer doorgewerkt kan worden aan de diepgelegen stations Rokin en Vijzelgracht.
Waarschijnlijk besluit de Amsterdamse gemeenteraad later dit najaar definitief of ook vanaf de zuidkant zal worden geboord. De speciaal voor het project ontworpen tunnelboor zal in dat geval eerst vanaf het Damrak in zuidelijke richting gaan boren. Bij een van de stations Rokin of Vijzelgracht wordt de boor weer omhooggetakeld. Deze zal daarna vanaf de zuidkant van de stad in noordelijke richting verder boren.
Een commissie onder leiding van oud-minister Veerman adviseerde de gemeente in juni om de mogelijkheid de tunnels van twee kanten te boren, te onderzoeken. Het boren zou begin volgend jaar moeten beginnen.
De bouw van de Noord/Zuidlijn levert al jaren moeilijkheden op voor Amsterdam. Dieptepunt vormden de diverse verzakkingen van panden aan de Vijzelgracht, vorig jaar.
Veel betrokkenen verwijten de gemeente dat de stad niet klaar was voor het ingewikkelde project van de aanleg van de metrolijn.
Bovendien moet het moeilijkste nog komen: de aanleg van de tunnel onder het oude stadshart. In de internationale tunnelbouw is daarmee maar weinig ervaring, liet een Zwitserse hoogleraar de commissie-Veerman eerder weten.
De Raad van State boog zich gisteren over een verzoek om opnieuw te kijken naar het bestemmingplan dat de aanleg van de Noord/Zuidlijn mogelijk maakt. Vereniging de Bovengrondse, die al jarenlang tegen het megaproject strijdt, heeft daar om gevraagd.
De actiegroep maakte jaren geleden bezwaar tegen het bestemmingsplan, onder meer omdat de gemeente de bouwkundige risico’s zou hebben onderschat. De Raad van State verklaarde die bezwaren in 2001 echter ongegrond.
Volgens de Bovengrondse is nu echter duidelijk dat de gemeente destijds veel infor-matie heeft achtergehouden. De vereniging heeft dan ook gevraagd om herziening van de zaak.
Als de Bovengrondse gelijk zou krijgen, zou de Raad van State de bezwaren opnieuw gaan behandelen. Dat zou uiteindelijk kunnen leiden tot het afkeuren van het bestemmingsplan, dat essentieel is voor de aanleg van de nieuwe metro.
De uitspraak komt binnen zes weken.