Binnenland

Utrecht blijft bij omstreden luchtplan

Het Utrechtse college houdt vast aan de plannen om een nieuwe verbindingsweg tussen de A2 en Utrecht-West aan te leggen.

Regioredactie
9 October 2009 23:00Gewijzigd op 14 November 2020 08:52

De zogeheten Spoorlaan zou de verkeersdrukte in oude wijken moeten verminderen en bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in het westelijk deel van de stad, zo staat in de vernieuwde versie van het omstreden Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU) dat de gemeente gisteren presenteerde.Om de verkeersdruk te verminderen moet er volgens de gemeente een tunnel komen onder een gedeelte van een doorgaande weg door Utrecht-West. Daarvoor moeten tientallen huizen worden gesloopt.

Sloop is volgens verantwoordelijk wethouder H. Bosch onvermijdelijk. „Het is vervelend voor bewoners, maar de situatie is er nu ook onhoudbaar”, aldus Bosch.

In het ALU staan maatregelen om in 2015 te voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen, waar de stad nu niet aan voldoet. De kosten voor de aanpak belopen 1,45 miljard euro. De helft van deze investering gaat naar het openbaar vervoer. Bosch hoopt dat 10 tot 15 procent meer mensen in de toekomst de auto inruilen voor het OV.

De betrouwbaarheid van de cijfers in het ALU stond in de gemeenteraad meermalen ter discussie. Het plan leidde tot vertrek van drie wethouders. De vernieuwde derde versie van het actieplan is gebaseerd op extern onderzoek van juli dit jaar. Het onderzoek wees volgens de gemeente uit dat de voorgestelde maatregelen in het ALU in grote lijnen effectief zijn.

Op 3 december beslist de gemeenteraad over het plan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer