Ordermap van winnende outfit puilt bijna uit
De winnende outfit van de ontwerpwedstrijd die deze krant afgelopen voorjaar organiseerde, arriveert eind december in Nederland. Welke handelingen vinden er plaats voordat de kledingset in de winkels hangt? De redactie voorkeur volgt het productieproces op de voet. Vandaag deel 2: de productieronde.
Nadat styliste Ivonne van Vuuren van College Style de laatste hand aan de technische tekening van het winnende ontwerp heeft gelegd, komt Jeanet Kranendonk, verantwoordelijk voor de productieafdeling, in actie. Zowel de tekening van de rok als die van het vest stuurt ze naar vier leveranciers. „Zij maken dan een offerte. Per mail krijgen we hun voorstel binnen. Via de post sturen de fabrikanten ons monsters van de stoffen die ze willen gebruiken.”Als de offertes binnen zijn, komen de verantwoordelijke stylistes en de afdeling productie bij elkaar. „We zitten dan in een kring rond de tafel. Een voor een gaan de monsters door onze handen. Zo voelen we welke stof van goede kwaliteit is. We gaan verder met degene die de beste prijs-kwaliteitsverhouding heeft aangeleverd. De andere leveranciers krijgen altijd te horen waarom we niet voor hen hebben gekozen.”
Onderhandelingen
Voordat College Style definitief de order aan een fabrikant toezegt, onderhandelt het bedrijf eerst over de prijs. Kranendonk: „Pas als we het eens zijn, maakt onze afdeling een speciaal schema voor de leverancier. Daarop staat alles wat hij moet weten. Dus bijvoorbeeld een maattabel, hoeveel modellen we van de verschillende maten willen hebben en ook alle belangrijke deadlines.”
„Zelfs of de kleding hangend of liggend moet worden vervoerd staat erin”, vult Marieke Roukens, hoofd styling aan. „Rokken laten we altijd hangend leveren. Anders moeten die allemaal worden gestreken als ze in Nederland aankomen.”
Voordat de fabrikant alle kledingstukken maakt, levert hij eerst een goedkeuringsmonster. Styliste Ivonne van Vuuren: „Toen die van het vestje binnenkwam, bleek dat het iets te wijd op de heupen was en dat het kant op sommige plaatsen wat trok.”
Afhankelijk van het aantal opmerkingen en van het feit of het ingrijpende wijzigingen zijn of niet, vraagt College Style een nieuw goedkeuringsmonster aan. Kranendonk: „Bij dit vestje hoeft dat niet. We doen met deze fabrikant veel zaken en hij verwerkt wijzigingen altijd goed.”
Behalve met het model gaat de leverancier ook met de kleuren aan de gang. „Wij krijgen zogeheten lapdibs opgestuurd. Dat zijn staaltjes stof in de juiste kleuren. Als de kleur niet naar wens is, kunnen we de producent vragen om nieuwe lapdibs. Voor de winnende rok hebben we bijvoorbeeld andere stalen opgevraagd. Die we nu binnenkregen, waren te donker.
Al die informatie van een kledingstuk stoppen we bij elkaar. Er gaat bijna een jaar overheen voordat het oorspronkelijke idee in de winkel hangt. Aan het eind van zo’n periode puilt zo’n ordermap echt uit.”
Fotomonster
Zes weken voordat de fabrikant de artikelen levert, arriveert eerst het zogeheten fotomonster in Ridderkerk. Met dat kledingstuk vindt de officiële fotoreportage voor de catalogus plaats. Soms mankeren er nog kleinigheden aan. Kranendonk: „Denk aan een verkeerde knoop. Wij geven dan aan de hand van het fotomonster de allerlaatste wijzigingen door, waarna de fabrikant kan gaan produceren.”