Solide, fors en zelfs een beetje stoer

Hoe meer de nadruk op compacte auto’s komt te liggen, hoe glorieuzer de toekomst van een auto als de nieuwe Volkswagen Polo eruitziet. Het model ondervond in het verleden al zo veel waardering dat het merk zich niet eens afvraagt of de nieuweling een succes gaat worden. De Polo maakt meteen een vliegende start.

2 October 2009 09:35Gewijzigd op 14 November 2020 08:48
De nieuwe Polo is zo’n serieuze auto dat het model best een vrolijke kleur mag hebben. Foto’s Tony Vos
De nieuwe Polo is zo’n serieuze auto dat het model best een vrolijke kleur mag hebben. Foto’s Tony Vos

Traditiegetrouw start Volkswagen een nieuwe Polo in de hatchback uitvoering. Het betreft alweer de vierde generatie van deze auto. De vijfdeurs is sinds de zomer verkrijgbaar, de driedeurs volgt nog deze maand in de showroom.De auto is ten opzichte van het vorige model niet ongebreideld gegroeid. De lengte blijft keurig onder de 4 meter, maar de uitstraling is beslist fors en zelfs een beetje stoer.

Bescheidenheid

Het voorkomen van de Polo is zoals altijd anders in vergelijking met de Golf. De ruitlijn loopt vrijwel horizontaal en knikt bij de achterste zijruit pas omhoog.

Bescheidenheid siert de Polo, kijk maar naar de keurige dakspoiler boven de achterruit.

Aan de achterkant toont de nieuwe Polo sowieso het meest ingetogen. Het ronde merklogo heeft meteen een functie als ontgrendelknop voor de achterklep. Het front oogt relatief laag en breed met brede koplampen waarin alle lichtfuncties zijn ondergebracht, met uitzondering van de mistlampen.

Hot Orange

Ondanks dat de Comfortline-uitvoering bij de Polo op het op een na hoogste niveau staat, moet de auto het doen met 15 inch stalen wielen met wieldoppen. Lichtmetaal is een optie.

En er blijft nog meer te wensen over zoals aan de buitenkant de parkeerhulp in de achterbumper, de mistlampen voor en de opvallende Hot Orange metaallak die de Polo net niet te schreeuwerig maakt.

De twee extra portieren zorgen voor een goede bereikbaarheid van het interieur, al is wel te merken dat de deuropeningen niet overdreven groot zijn. Langere personen moeten even de juiste slag te pakken krijgen om in te stappen zonder met hard metaal in aanraking te komen.

Met 270 liter inhoud is de standaard bagageruimte uitstekend bemeten. Uiteraard kan dit op de bekende manier worden uitgebreid door de achterbank in twee delen neer te klappen. In dat geval is er sprake van een hoogteverschil tussen de vloer van de bagageruimte en de neergeklapte rugleuning.

Volkswagen heeft daarvoor een handige oplossing bedacht met behulp van een in hoogte verstelbare vloerplaat, zodat een vlakke laadvloer tot de mogelijkheden behoort (vanaf Comfortline).

Harde kunststof

De eerste indruk die het interieur van de Polo maakt, is sterk afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant en de kleurstelling. De Easyline en de Trendline hebben een dashboard van een harde kunststof, terwijl dezelfde vormen bij de Comfortline en de Highline in een veel fraaier, zachter materiaal zijn uitgevoerd.

Een lederen stuurwiel en wat chroomaccenten geven een rijk resultaat. De Comfortline mist de laatste zaken, waardoor de zwart/grijze aankleding het allemaal net wat té saai maakt. Wie wat meer kleur in het Pololeven wil, moet voor een greige bekledingsstof kiezen.

De stoelen hebben een redelijk verstelbereik, zijn niet overdreven groot en schieten qua ondersteuning vooral op langere ritten wat tekort. Jammer is verder dat de zithouding wordt beïnvloed door de brede middenconsole. Rechterknie of onderbeen zijn constant in aanraking met de harde kunststof van deze console.

De hoofdruimte en breedte op schouderniveau zijn prima. Twee volwassenen passen bij niet te lange voorpassagiers op de achterbank, maar gezien de modale lengte en hoogte van de Polo houdt het hier niet over.

Solide

De 1,4 liter 16-klepper is de enige motor uit de Poloreeks die met vijfbak een C-label krijgt, maar wel binnen de 20 procent bijtelling valt. Het vermogen van 85 pk en een koppel van 132 Nm bij 3.800 tpm zijn niet zo spannend, maar meer dan voldoende om goed mee te komen. In 12,1 seconden accelereert de auto naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 177 km/u. De 1,4 liter is niet overdreven dorstig met een gemiddelde 1 op 14,4.

De nieuwe Polo voelt op alle terreinen uiterst solide aan. De Polo neigt qua comfort iets naar de stugge kant, maar het onderstel voldoet verder goed. Jammer dat de stoelen en zitpositie het totale comfortgevoel wat naar beneden trekken.

Volkswagen start de nieuwe Polo bij 13.290 euro voor de driecilinder 1,2 liter (60 pk) Easyline. De 70 pk versie van dezelfde motor als Trendline komt op 13.990 euro en de 1.4 Trendline is er vanaf 14.590 euro.

De Comfortline biedt voor 1400 euro extra meegespoten buitenspiegels en portiergrepen, stoelen met hoogteverstelling, in delen neerklapbare achterbank, airconditioning, cruise control en een boordcomputer. De vijfdeurs carrosserie kost 520 euro meer.


Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

Waardering

  • krachtige vormgeving, uitstekend imago, hoge restwaarde, zuinige motor
  • comfort voorstoelen, te brede middenconsole

Techniek

Cilinderinhoud: 1390 cc; maximumvermogen: 63 kW/85 pk bij 5000 tpm; maximumkoppel: 132 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0–100 km/u: 12,1 seconden; topsnelheid: 177 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 3970 mm; breedte: 1682 mm; hoogte: 1485 mm; wielbasis: 2470 mm; gewicht: 970 kilogram; inhoud bagageruimte: 270–1030 liter; brandstoftank: 45 liter; Volkswagen Polo 1.4 Comfortline 5-deurs: 16.470 euro.

Alternatieven

Opel Corsa 1.4 Edition 5-deurs: 16.195 euro

Auto met een krachtige, geheel eigen uitstraling die aan zijn 1,4 liter motor maar net genoeg heeft om vlot te presteren. Voldoende ruim voor passagiers en bagage en met een goed onderstel. Opel biedt met de Corsa een ruime keuze aan varianten wat betreft motor, uitrusting en carrosserie.

Peugeot 207 X-Line 1.4 VTi 16V 5-deurs: 16.195 euro

Een van de toppers op de Nederlandse markt. De 207 is flink groter dan zijn voorganger de 206. Binnenin is de auto voldoende ruim en het klopt qua design helemaal. Het onderstel is beslist goed van afstemming en biedt volop sportiviteit en comfort.

Renault Clio TCe 100 Expression: 16.290 euro

Voor vrijwel dezelfde prijs biedt Renault een vijfdeurs voorzien van de zeer moderne 1,2-liter turbomotor die goed presteert en tegelijk ook zuinig is (B-label). Het interieur van de Clio biedt aanzienlijk meer ruimte en ook het comfort van de auto is van een hogere orde. Je schrijft er alleen iets meer op af.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer