Economie

Klant DSB kan niet bij geld

WOGNUM (ANP) – Klanten van DSB Bank kunnen donderdag rond het middaguur geen geld overboeken via de website. Volgens DSB–woordvoerder Klaas Wilting is de site platgelegd door een aanval van hackers.

1 October 2009 13:13Gewijzigd op 14 November 2020 08:47
WOGNUM - DSB-topman Scheringa. Foto ANP
WOGNUM - DSB-topman Scheringa. Foto ANP

Volgens de zegsman heeft het probleem met de site niets te maken met de oproep van Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed aan klanten van de bank om massaal hun geld weg te halen bij DSB. „We hebben te maken met hackers”, aldus Wilting. Medewerkers van de bank zijn aan het werk om het probleem op te lossen. Volgens DSB kunnen klanten tot uiterlijk 15.30 uur niet inloggen, zo staat te lezen op de website van de bank.Lakeman deed zijn uitspraken in het televisieprogramma Goedemorgen Nederland. Volgens hem zou een faillissement van DSB Bank ervoor kunnen zorgen dat mensen gecompenseerd worden voor vermeende geleden schade. Volgens de stichting zijn mensen misleid met onder meer koopsompolissen. Een claim van ongeveer 50 miljoen euro zal volgens hem dan onderdeel worden van een schuldeisersvergadering. In de praktijk verwacht hij dat veel mensen op die manier kunnen worden gecompenseerd.

Dat mensen massaal proberen hun geld bij de bank weg te halen, noemt Lakeman „zeer in het belang van de achterban van Hypotheekleed. Een feitelijk faillissement komt op deze manier steeds dichter bij.” De stichting vertegenwoordigt de belangen van ongeveer 1200 mensen. De stichting bereidt een schadeclaim voor tegen DSB Bank.

De Nederlandsche Bank (DNB) vindt de uitspraken die Pieter Lakeman donderdagochtend deed over de DSB Bank „niet de meest verstandige”, zo zei een woordvoerder desgevraagd. Over de situatie bij DSB doet DNB verder geen uitspraken, „We gaan vanwege onze geheimhoudingsplicht nooit in op de situatie bij een individuele bank.” Ook Kees Verhagen, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), vindt de uitspraken niet verstandig. „Dit is niet in het belang van DSB en niet in het belang van de werknemers van DSB”, aldus Verhagen

Minister Bos van Financiën toonde zich woensdag zeer kritisch over de praktijken bij DSB Bank waarbij mensen bij een lening een dure koopsompolis kregen aangesmeerd. Het televisieprogramma Nova liet maandag oud–medewerkers aan het woord van DSB Bank. Zij stelden dat het verkopen van dure overbodige koopsompolissen beleid was bij de bank.

Kamerleden maken zich zorgen over de oproep van Pieter Lakeman. „Buitengewoon onverstandig”, vindt VVD–Tweede Kamerlid Weekers. Ook SP–Kamerlid Irrgang ziet grote risico’s bij de oproep. „Als iedereen zijn geld terughaalt, gaat de bank over de kop. Ik zie niet wat het belang van de gedupeerden is”.

Weekers stelt dat Lakeman met zijn oproep een ’bankrun’ kan veroorzaken. „Als er problemen zijn bij een bank, maak je ze zo groter. Een oplossing komt niet dichterbij”. Hij spreekt van ’paniekzaaien’. Als zijn oproep er toe zou leiden dat DSB failliet gaat, is de schade voor rekening van de belastingbetaler. De cliënten van Lakeman zijn daar niet bij gebaat. Lakeman zelf kan dan een schadeclaim tegemoetzien, verwacht Weekers.

Irrgang doet liever een oproep aan Dirk Scheringa, de eigenaar van DSB: „Kom over de brug richting gedupeerden en stop met het bagatellisseren en ontkennen van de problemen. Vertrouwen is het grootste kapitaal van een bank. DSB speelt met vuur door dit zo lang onopgelost te laten”.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaf DSB Bank in mei een boete van 120.000 euro wegens onzorgvuldigheden rondom kredietverlening.

Medewerkers van de bank zijn aan het werk om het probleem op te lossen. Volgens DSB kunnen klanten tot uiterlijk 15.30 uur niet inloggen, zo staat te lezen op de website van de bank.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer