EP besluit zelfstandige chauffeurs toch te ontzien
Er lijkt voor zelfstandige transporteurs toch geen aanscherping te komen van de bepalingen op het gebied van de arbeidstijden. Een commissie van het Europees Parlement sprak zich dinsdag met nipte meerderheid uit tegen een wijziging.
In mei nam de plenaire vergadering van het EP het tegenovergestelde standpunt in. In tweede lezing volgden de specialisten onder de afgevaardigden op het terrein van sociale zaken echter het voorstel van de Europese Commissie om af te zien van een grens van 48 uur voor de betrokken beroepsgroep. Dat gebeurde met 25 tegen 24 stemmen. Er zullen nu nieuwe besprekingen volgen in het Parlement.Van Dalen (ChristenUnie), ondervoorzitter van de transportcommissie binnen die EU-instelling, is blij met de jongste ontwikkeling. Zelfstandigen in het wegvervoer onder de algemene richtlijn brengen zou naar zijn mening hebben geleid tot „een soort verregaande bemoeienis vanuit Europa waar de kiezers de buik vol van hebben.” Uit veiligheidsoogpunt is er volgens hem geen reden voor een aanpassing, omdat voor alle chauffeurs de rij- en rusttijdenvoorschriften van toepassing zijn. Iemand mag gemiddeld per week niet langer dan 45 uur achter het stuur zitten.
De Europarlementariërs Wortmann (CDA) en Hennis-Plasschaert (VVD) maken eveneens bezwaren tegen wat zij beschouwen als een aantasting van het vrije ondernemerschap. Nederland telt zo’n 400 zelfstandigen in deze sector. „Hun toekomst is gered”, concludeerde Van Dalen na de stemming in Brussel.
Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de verladersorganisatie EVO reageren positief. „Dit besluit is een stap in de goede richting. Zelfstandige chauffeurs moeten keihard werken om hun bedrijf draaiende te houden. Dat kan alleen als ze naast hun werk op de weg tijd hebben voor de administratie en het binnenhalen van nieuwe klanten”, zegt TLN-voorzitter Sakkers.