Economie

Verkopen in detailhandel onder druk

De Nederlandse detailhandel heeft in 2002 voor het eerst in acht jaar minder artikelen verkocht. Winkels verkochten 0,4 procent minder spullen dan het jaar ervoor.

ANP
7 February 2003 22:22Gewijzigd op 14 November 2020 00:07

Door de hogere prijzen kreeg de detailhandel wel 4,5 procent meer geld binnen. Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De lagere verkoop van goederen is volledig veroorzaakt door de terugval in de winkels die geen voedsel verkopen. Die zogeheten non-foodsector zag het volume met 0,9 procent teruglopen. Meubelwinkels en andere woninginrichters kregen de zwaarste deuk in hun omzet te verwerken. Deze sector kreeg 1,7 procent minder geld in het laatje.

Supermarkten en andere verkopers van voedingsmiddelen verkochten juist meer dan een jaar eerder. De stijging met 0,9 procent leverde samen met een gemiddelde prijsstijging van 3,6 procent een omzetstijging op van 4,5 procent. De omzet van supermarkten steeg sneller dan het gemiddelde. Dat ging ten koste van de gespecialiseerde slagers en groentewinkels, waar de omzet stagneerde.

De feestmaand december blijkt te zijn tegengevallen. Eind vorig jaar kregen alle winkeliers te maken met lagere verkopen. De daling van 2,5 procent is deels te verklaren uit het aantal koopdagen. December 2002 telde een zaterdag minder dan een jaar eerder. Na correctie voor dit verschil komen de verkopen echter niet uit boven die van 2001.

„De voorspellingen van winkeliers dat de decemberverkopen het slechte jaar nog deels goed zouden maken, zijn dus niet uitgekomen”, aldus CBS-onderzoeker P. Mooijman. Volgens hem is het al meer dan een jaar dalende consumentenvertrouwen de belangrijkste oorzaak van de teruglopende verkopen in het eerste jaar van de euro.

Het vertrouwen liep de afgelopen anderhalf jaar terug door oplopende werkloosheid, door zorgen over de stagnerende economische groei en door de toenemende oorlogsdreiging. Bovendien veroorzaakte de invoering van de euro vrees bij het winkelend publiek om teveel te betalen.

„Doorgaans duurt het zes maanden voordat een gebrek aan vertrouwen leidt tot minder verkopen bij winkels”, aldus Mooijman. „Dat effect is nu zichtbaar geworden.”

Voor 2003 zijn de vooruitzichten voor winkeliers ongunstig. In januari belandde het consumentenvertrouwen op een nieuw dieptepunt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer