Economie

Unilever slaat slag

AMSTERDAM (ANP) – Merken als Sanex, Zwitsal en Neutral hebben een nieuwe eigenaar. Unilever, een van ’s werelds grootste producenten van consumentenproducten, heeft de persoonlijke verzorgingslijn en een deel van de wasmiddelentak overgenomen van het Amerikaanse Sara Lee. Het Nederlands–Britse concern heeft 1,275 miljard euro over voor de onderdelen van Sara Lee, zo werd vrijdag bekendgemaakt.

25 September 2009 14:34Gewijzigd op 14 November 2020 08:45
Merken als Sanex, Zwitsal en Neutral hebben een nieuwe eigenaar: Unilever. Foto ANP
Merken als Sanex, Zwitsal en Neutral hebben een nieuwe eigenaar: Unilever. Foto ANP

„Het is een stevig bedrag, maar de transactie voegt uiteindelijk maar 2 procent toe aan de totale omzet van Unilever", nuanceert analist Fernand de Boer van zakenbank Petercam. „Zo zie je hoe groot het concern is". De merken die Unilever overneemt, genereerden bij Sara Lee afgelopen jaar een omzet van 750 miljoen euro en een bedrijfsresultaat van 128 miljoen euro.Met de overname versterkt Unilever zijn leidende positie op het gebied van verzorging en deodorant. Unilever heeft drie grote divisies: Food met merken als Becel, Blue Band en Knorr, Personal met verzorgingsproducten als Lux, Dove en Axe en de divisie Home met merken als Cif en Omo.

„De merken van Sara Lee genieten een sterke herkenbaarheid bij de consument, bieden significante groeimogelijkheden en zijn een perfecte fit met Unilevers bestaande activiteiten", aldus topman Paul Polman in het persbericht.

Analist Marco Gulpers van ING is het daar mee eens. „De nieuwe merken passen goed bij het huidige aanbod van Unilever. Het concern wordt ook marktleider in douche– en badproducten in onder meer Duitsland en het Verenigd Koninkrijk". Daarnaast is Gulpers ook tevreden over de prijs en verwacht hij dat Unilever zo’n 50 miljoen euro aan synergieën uit de transactie kan halen. „Dan wordt de deal bijna goedkoop".

De onderdelen die Unilever koopt behalen 85 procent van hun omzet in Europa, maar ook Azië is een aanzienlijke afzetmarkt. In Nederland verwerft Unilever een tandpastafabriek en een onderzoekscentrum. Het is de eerste grote aankoop onder de in januari aangetreden Nederlandse nieuwe topman, die voorheen bij Nestlé werkte.

De aankoop komt na jaren van kostenreducties bij Unilever. Zo werden fabrieken gesloten, waaronder drie in Nederland. Het concern verkocht ook bekende, maar in de ogen van Unilever niet–rendabele merken als Boursin en de Amerikaanse wasmiddelendivisie. „Zij stootten af waar ze minder sterk in zijn en kopen nu iets waar ze hun positie mee versterken", aldus De Boer van Petercam.

Het Amerikaanse Sara Lee heeft nog meer onderdelen en merken in de etalage staan. Het concern wil alle was– en verzorgingsproducten van de hand doen en zich focussen op voedsel en drank. Voor de andere onderdelen die nog te koop staan, is volgens Sara Lee grote interesse. Of Unilever ook in de markt is voor deze onderdelen is onduidelijk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer