Consumentenbond boos over kinderreclame
De Consumentenbond is woedend op de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Volgens een woordvoerder zou de FNLI donderdag proberen een verbod op eetreclame voor kinderen tot en met zes jaar ingevoerd te krijgen, terwijl er, volgens de bond, geen maatschappelijk draagvlak voor is.
De Consumentenbond wil een verbod dat veel verder gaat; namelijk een verbod op reclame voor ongezonde voeding voor kinderen tot twaalf jaar.Ook voorzitter Paul Rosenmöller van de Stuurgroep Convenant Overgewicht is er geen voorstander dat er een besluit komt over een verbod op reclame voor kinderen tot en met zes jaar.
De Stichting Reclame Code, de organisatie die regels voor verantwoorde reclame opstelt, vergaderde vandaag. Volgens de Consumentenbond heeft de FNLI enkele dagen geleden plotseling het onderwerp van de kinderreclame op de agenda gezet. De Consumentenbond vindt dat het FNLI de Consumentenbond hiermee schoffeert. „En niet alleen ons, maar ook een groot aantal andere organisaties zoals de Nederlandse Hartstichting, het Diabetesfonds, het Voedingscentrum en een groot aantal hoogleraren”, zegt een woordvoerder.
Directeur Philip den Ouden van de FNLI zei vandaag met het bestuur van de Stichting Reclame Code te willen overleggen over mogelijke besluitvorming over het onderwerp. Volgens hem staat het voorstel al twee jaar op de agenda, maar heeft de Consumentenbond de besluitvorming al die tijd tegengehouden.
Den Ouden bestrijdt dat een verbod op reclame voor kinderen tot en met zes jaar omstreden is. De fabrikanten spreken volgens hem tegelijk af dat ze heel terughoudend zullen zijn bij het maken van reclame voor kinderen van zeven tot en met twaalf jaar.
Het FNLI en de Consumentenbond zijn beiden lid van de Stuurgroep Convenant Overgewicht. Voorzitter Paul Rosenmöller zegt het FNLI gisteren „dringend geadviseerd” te hebben het voorstel van het verbod op reclame tot en met zes jaar vandaag niet in stemming te brengen.
Volgens Rosenmöller zijn vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie een eind op weg om geen reclame meer te maken voor kinderen tot twaalf jaar. „Als er dan nu een verbod zou komen tot zes jaar, zou dat verwarrend zijn.”