„Nederlandse schippers dupe conflict Westerschelde”
BRUSSEL (ANP) – Nederlandse binnenschippers die naar de terminal van overslagbedrijf ECT in het Belgische Willebroek of naar het Albertkanaal willen, mogen niet langer via de Antwerpse sluizen. Ze moeten een omweg maken via de Schelde, behalve als ze goederen willen laden of lossen in de haven van Antwerpen.
De Antwerpse havenkapiteindienst heeft dat besloten, aldus de Belgische zakenkrant De Tijd donderdag. Officieel dient de maatregel om de wachttijden voor binnenvaartschepen aan de Antwerpse sluizen te verminderen. Maar volgens De Tijd melden ingewijden dat het eigenlijke doel is druk uit te oefenen op Nederland om snel akkoord te gaan met de uitdieping van de Westerschelde.België is boos op Nederland omdat het zijn afspraken daarover niet nakomt. De uitdieping van de Westerschelde is nodig om de Antwerpse haven toegankelijk te maken voor grotere schepen, maar kan door een uitspraak van de Raad van State voorlopig niet doorgaan.
De SGP in de Tweede Kamer ageert fel tegen de „wraakactie” van de havenautoriteiten in Antwerpen. Kamerlid Van der Staaij vindt dat Nederland krachtig moet protesteren bij de Belgen. Wat hem betreft roept minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) de Belgische ambassadeur op het matje. De SGP’er heeft daarover schriftelijke vragen gesteld.
Een groep Vlaamse Europarlementariërs, onder wie de voormalige Belgische premier Jean–Luc Dehaene, heeft Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu) in een gezamenlijke brief gevraagd om voor 9 oktober duidelijk te maken hoe hij aankijkt tegen de Westerscheldekwestie.
De Europarlementsleden zeggen met hun actie te willen onderstrepen dat het naleven van verdragen essentieel is voor Europa. Ze noemen de datum van 9 oktober omdat de Nederlandse regering beloofd heeft dan een knoop door te hakken over de Westerscheldeverdieping.