Binnenland

Stichting redt sluizen Apeldoorns Kanaal

Als Stichting Apeldoorns Kanaal niet met haar initiatief was gekomen om het kanaal weer bevaarbaar te maken, waren zes historische sluizen wellicht verdwenen. Nu zijn er drie inmiddels weer in originele staat hersteld.

24 September 2009 09:28Gewijzigd op 14 November 2020 08:44
APELDOORN – Rick Scholten, van stichting Apeldoorns Kanaal, bij de Apeldoornse sluis. De stichting wil de zes historische sluizen opknappen. Foto RD, Anton Dommerholt
APELDOORN – Rick Scholten, van stichting Apeldoorns Kanaal, bij de Apeldoornse sluis. De stichting wil de zes historische sluizen opknappen. Foto RD, Anton Dommerholt

Het Apeldoorns Kanaal tussen het Gelderse Hattem en Dieren verdient geen schoonheidsprijs: Bij zomerse temperaturen stijgt er een onwelriekende geur op. Drie van de zes historische sluizen zijn vervallen: sluisdeuren lekken, voegen en stukken steen vallen uit de muren en het ijzerwerk zit vol roest.Sinds de sluiting van het kanaal voor scheepvaart in 1972 is er geen grootscheeps onderhoud meer gepleegd. De bodem ligt vol met rottende herfstbladeren, omdat er niet meer is gebaggerd.

De situatie van het kanaal is Rick Scholten, secretaris van Stichting Apeldoorns Kanaal, een doorn in het oog. „Het is een van de best bewaarde kanalen van Nederland, dat in 1829 is gegraven in opdracht van koning Willem I om de Veluwe voor handel te ontsluiten. Ik vind het puur cultuurbarbarisme zoals we met zo’n monument omgaan.”

De stichting beijvert zich sinds 1995 voor openstelling van het kanaal voor pleziervaart. Het kanaal kan daarmee een alternatieve vaarroute vormen voor de steeds drukker bevaren Gelderse IJssel. Bovendien zal de aantrekkingskracht van het Apeldoorns Kanaal leiden tot een forse toename van de recreatie in de regio.

Het waterschap Veluwe en de kanaalgemeenten schaarden zich achter het initiatief van de stichting en stelden geld beschikbaar voor het opknappen van de zes historische sluizen in het kanaal. In 2007 en 2008 werden de sluizen bij Hattem, Apeldoorn en Vaassen opgeknapt. Voor dit jaar en 2010 staat de renovatie van de sluizen bij Heerde en Dieren en de tweede sluis bij Apeldoorn op de agenda.

Met het passeerbaar maken van alle sluizen is het kanaal nog niet bevaarbaar. Er is budget nodig om het kanaal uit te baggeren en bruggen beweegbaar te maken. Kosten: zo’n 80 miljoen euro.

Inmiddels is de stichting een lobby begonnen bij de provincie Gelderland om geld hiervoor los te krijgen. Eind dit jaar neemt de provincie hierover een beslissing.

Dit is het laatste deel in een serie over sluizen.

apeldoornskanaal.com

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer