Cultuur & boeken

Netwerken is meer dan namen verzamelen

Kom erbij, zeggen mailtjes van vrienden en bekenden, neem deel aan mijn netwerk op LinkedIn. Je klikt op ”Accepteren”, en hup, je hebt weer genetwerkt. Zo makkelijk. Of niet? Namen verzamelen is nog geen netwerken, laat Rob van Eeden zien in ”Netwerken. Zo eenvoudig is het (niet)”.

23 September 2009 08:00Gewijzigd op 14 November 2020 08:43
Rob van Eeden over netwerksites: „Communiceer met je contacten, mail ze, bel ze, laat iets van je horen als je wat te melden hebt. En reageer als ze wat vragen. Want netwerken zonder communicatie bestaat niet.” Foto RD, Sjaak Verboom
Rob van Eeden over netwerksites: „Communiceer met je contacten, mail ze, bel ze, laat iets van je horen als je wat te melden hebt. En reageer als ze wat vragen. Want netwerken zonder communicatie bestaat niet.” Foto RD, Sjaak Verboom

Eigenlijk weet je dat best, want er gebeurt vervolgens niets. Je staat daar maar te staan op LinkedIn, samen met 80 of 90 procent van de 1 miljoen aangesloten Nederlanders die ook niks doen met hun account.Wat is netwerken ook alweer? Van Eeden gaat terug naar een kern die zo vanzelfsprekend is, maar toch goed is om nog een keer te horen. Het is goed communiceren. Het is „geven zonder te herinneren, en ontvangen zonder te vergeten.”

Van Eedens opa, een autoverkoper, kon goed netwerken, alleen heette dat toen nog niet zo. Wat deed hij? Luisteren naar mensen, hen aandacht geven, gericht helpen waar nodig. Hij vroeg een klant naar diens dochter die ging trouwen, en zorgde dan voor een bos bloemen of een kaartje. Hij verwees onderweg iemand met een probleempje aan de auto door naar de juiste persoon in de garage.

En daar begint het: met persoonlijke aandacht. „Je kunt lid zijn van tientallen organisaties, van netwerkclubs, je kunt borrels, congressen en seminars aflopen, zonder te netwerken.” Tip: wie dan toch besluit naar zo’n borrel te gaan, zou ernaar moeten streven om drie nieuwe mensen te spreken.

Adresboekje

Om helder te krijgen wie er in het dagelijks leven aandacht verdient, is het handig een lijst te maken van „alle mensen die je kent. Niet meer en niet minder.” Op dit punt adviseert Van Eeden een adressenboekje. In een tijd waarin netwerksites mensen meeslepen in een onafzienbaar spinnenweb –waartussen personen verstopt zitten die, wie weet, precies jou nodig hebben voor een opdracht, of die je eventueel, via via, kunnen helpen aan een nieuwe baan– begint Van Eeden over een adrésboekje. Gewoon, van papier, zodat je er doorheen kunt bladeren, zodat je de relaties letterlijk in de vingers krijgt.

De kunst is vervolgens om de weg te vinden in deze sterrenhemel – want daarmee is een netwerk volgens Van Eeden het best te vergelijken. „Wegen en banen naar die sterren zijn niet uitgestippeld. Dat zul je allemaal zelf moeten bepalen: waarheen en via welke weg.”

Om te kunnen „oogsten” uit een netwerk, is onderhoud nodig, legt Van Eeden uit. Geregeld een berichtje en contact zijn onontbeerlijk. Juist de beste relaties blijken nogal eens te worden vergeten, terwijl zij het belangrijkst zijn.

Zonder duidelijke doelen te stellen komt de netwerker nog niet ver. Zo mailde Van Eeden een dertigtal kennissen ooit dat hij op zoek was naar een tweedehands fiets voor zijn kleindochter. Hij vergat erbij te zeggen dat ze 21 was en een omafiets wilde. Vervolgens kreeg hij enkele driewielertjes aangeboden.

Laat van je horen

Ook bij virtuele netwerken is gericht zoeken, kiezen en communiceren belangrijk, betoogt Van Eeden. Hij klinkt trouwens niet laaiend enthousiast als hij over netwerksites schrijft. „Mijn bezwaar tegen al die netwerken blijft toch dat het allemaal zo op-de-borst-klopperig overkomt, al die profielen, vooral al die aanbevelingen.” Maar, eenmaal gekozen voor bepaalde contactpersonen, geldt ook hier: „Communiceer met je contacten, mail ze, bel ze, laat iets van je horen als je wat te melden hebt. En reageer als ze wat vragen. Want netwerken zonder communicatie bestaat niet.”

N.a.v. ”Netwerken. Zo eenvoudig is het (niet)”, door Rob van Eeden; uitg. Spectrum, Houten, 2009; ISBN 90 491 0048 3; 117 blz.; € 14,95.


Presenteer jezelf duidelijk, is een van Van Eedens speerpunten in ”Netwerken, zo eenvoudig is het niet”. Het boek ”Personal brand.nl” gaat daar helemaal over: hoe zet je jezelf neer? Hoe maak je een merk van jezelf? Zelfkennis en imago zijn daarbij sleutelwoorden.

Geloofwaardig, relevant en onderscheidend zijn, dat zijn drie voorwaarden voor een sterk profiel, menen de auteurs. Ze laten zien wat de kracht van het web is, interviewen Nederlanders die digitale wegen succesvol hebben gebruikt om van zichzelf een ”personal brand” te maken –zoals Karin Luiten van www.kokenmetkarin.nl– en bespreken online middelen die hiervoor zijn in te zetten.

Het boek van Rob van Eeden is een sympathiek klein boek, in de vorm van een adresboekje; bij ”Personal brand.nl” gaat het de lezer eerder duizelen van de vele mogelijkheden. Het laatste is het interessantst voor zelfstandige ondernemers – met een merk maken van jezelf is iets te verdienen.

N.a.v. ”Personal brand.nl. De kansen van je online identiteit”, door Huub van Zwieten, Bas van de Haterd en Tom Scholte; uitg. Spectrum, Houten, 2009; ISBN 90 491 0094 0; 170 blz.; € 15,95.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer