Economie

Casino content met bod Jumbo

Het Franse supermarktconcern Casino zegt tevreden te zijn met het bod van Jumbo op Super de Boer (SdB). Dat zei een woordvoerder van het concern vrijdag tegenover persbureau Reuters.

Redactie economie
18 September 2009 21:37Gewijzigd op 14 November 2020 08:42
RIJSWIJK - Jumbo en Super de Boer vergeleken. Graphic: ANP
RIJSWIJK - Jumbo en Super de Boer vergeleken. Graphic: ANP

Volgens de woordvoerder is het bod van Jumbo hoger dan de boekwaarde van de 57 procent die Casino in Super de Boer bezit. De waarde van het te verkopen deel zou Casino 300 miljoen euro opleveren.Casino had al eerder aangegeven bezittingen te willen verkopen ter waarde van 1 miljard euro voor het einde van 2010. De verkoop van het belang in Super de Boer maakt daarvan deel uit, aldus de woordvoerder van Casino.

Jaap Bastmeijer, eigenaar van supermarktketen Nettorama en aandeelhouder van Super de Boer (SdB), vindt het overnamebod van Jumbo op SdB „erg mager”. Dat heeft hij vrijdag gezegd.

Bastmeijer heeft „een behoorlijk” belang in SdB. „Het is groter dan in de kranten gesuggereerd wordt.”

Diverse media ramen het belang op ruim 5 procent. Volgens de laatste melding bij de Autoriteit Financiële Markten bezit Arkelhave, Bastmeijers investeringsvehikel, precies 5 procent van de aandelen SdB. Die melding stamt uit januari van vorig jaar.

Marktleider Albert Heijn gaat pijn lijden als Super de Boer eigendom wordt van Jumbo. Dit voorspelt merken- en retailspecialist Paul Moers van merkenadviesbureau Highvalue na het overnamebod van Jumbo op Super de Boer.

Jumbo is de enige partij die het Albert Heijn serieus moeilijk kan maken, zegt Moers. Na de overname zal het marktaandeel van Jumbo stijgen tot ruim 10 procent. Maar Jumbo maakt ook deel uit van inkoopketen Superunie, waarvan het marktaandeel op 42 procent zal uitkomen. „Het bedrijf heeft als geen ander de paradox van lage prijzen en hoge kwaliteit in de markt gezet. Jumbo doet gewoon zijn eigen ding en onderscheidt zich door originaliteit van de andere supers.” Moers denkt dat de consument gaat profiteren van een samengaan van de twee supermarktketens. „Want de klanten kunnen straks nog meer Jumbo-winkels bezoeken die hoge service bieden en lage prijzen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer