Dromen over straks

Passion for Cars. Met dit welluidende thema is de AutoRAI 2003 van start gegaan. Duizenden rasliefhebbers en geïnteresseerden marcheren gedurende elf dagen langs talloze glimmende karossen. Het gros van de tentoongestelde vierwielers is overigens gewoon in het wild te zien of anders wel bij de dealer om de hoek te bezichtigen. De twee wereldprimeurs daargelaten. De bezoekers van de vaderlandse autotentoonstelling kunnen echter ook naar de toekomst kijken. Diverse fabrikanten hebben een heus prototype naar Amsterdam gehaald. Als publiekstrekker, maar ook als vingerwijzing naar wat komen gaat.

Arno Witvliet
6 February 2003 15:38Gewijzigd op 14 November 2020 00:07
Peugeot 307 CC. - FotoRD, Anton Dommerholt
Peugeot 307 CC. - FotoRD, Anton Dommerholt

De stand van Alfa Romeo is zonder twijfel een bezoek waard. Wie dacht dat het Italiaanse merk zich uitsluitend toe wil leggen op de massaproductie van sportieve gezinsauto’s en zakenbolides heeft het faliekant mis. De onthutsende Brera gaat echt in productie, al moeten we daar nog tot eind volgend jaar op wachten. De nieuwe Alfa Romeo wordt voortgestuwd door een brute achtcilinder machine die naar verluidt zo’n 400 paardenkrachten weet te mobiliseren. Een topsnelheid van 290 km/h schijnt tot de mogelijkheden te behoren, zodat Alfa Romeo met de Brera illustere merken als Porsche en Ferrari de handschoen toewerpt. De lijnen van de Brera zijn afkomstig van de tekentafel van topdesigner Giorgio Giugiaro, die meerdere sportwagens van zijn handtekening mocht voorzien. Opvallend aan de Brera zijn de omhoog scharnierende portieren. Of die het productiestadium zullen bereiken, is nog onzeker. Wel zeker is dat de productieversies voorzien zullen zijn van vierwielaandrijving, zodat de opkomende oerkrachten niet onmiddellijk tot wielspin en tractieverlies leiden.

Peugeot heeft op zijn stand een plaats gereserveerd voor de 307 CC. Officieel is de tentoongestelde Fransoos een prototype, maar de fabrikant windt er geen doekjes om dat de productieversie nauwelijks zal afwijken van het prototype. En dat is goed nieuws, want de 307 CC is coupé en cabriolet ineen. Dat is broertje of zusje 206 CC natuurlijk ook, maar in tegenstelling tot de 206 CC biedt de 307 CC plaats aan vier personen. Dat is wel zo handig. De metalen dakconstructie van de 307 CC is elektrisch bedienbaar en verdwijnt desgewenst onder het kofferdeksel. Dus in de zomer lekker de zon op het bolletje laten schijnen terwijl datzelfde bolletje ’s winters schuil gaat onder een metalen kap. Bij Peugeot staan er overigens nog een aantal prototypes die productierijp lijken. Of het er echt van komt is stukken minder zeker. De Sésame bijvoorbeeld vertolkt Peugeots visie op de compacte auto van straks. Opvallend zijn de schuifdeuren, die bijzonder handig zijn wanneer je in nauwe straatjes of steegjes uit of in je auto moet. Het glazen dak is een vondst die overgenomen is van de populaire 307 SW. De H2O is een soort brandweerwagen die er niet alleen spectaculair uitziet maar bovendien is uitgerust met een brandstofcel die voor de aandrijving zorgt. Voorts toont Peugeot de RC, een flitsende sportcoupé, in twee variaties: schoppen of ruiten. Naar keuze met een benzine- of dieselmotor - die beide even snel zijn.

Suzuki zet de stoere Concept-S in de schijnwerpers. Deze stoere en compacte Japanner heeft wel iets weg van de Mini, die eveneens breed en kort is. En net als de Mini heeft de Concept-S de wielen zover mogelijk naar de hoeken staan, hetgeen een optimaal weggedrag moet garanderen. Suzuki zelf maakt melding van het feit dat de Concept-S geldt als een bundeling van expertise, die opgedaan is in de wereld van auto’s, motorfietsen en informatietechnologie. De ontwerpers hebben inspiratie opgedaan in de vliegtuigindustrie, wat de rondlopende vooruit en de styling van het dashboard verklaart. De verbinding met informatietechnologie blijkt vooral uit het navigatiesysteem en de toepassing van technologieën als vingerafdrukverificatie. Suzuki meldt voorts dat er in de Concept-S mp3-bestanden gedownload kunnen worden en e-mails kunnen worden gelezen en verstuurd. Je zou bijna vergeten dat de auto ook kan rijden. Onder de motorkap van de Concept-S arbeidt een volledig uit aluminium vervaardigde 1, 6 liter zestienklepper, die allevier de wielen aandrijft. De Concept-S wordt nog wat bijgewerkt, maar volgend jaar kunnen we de auto bij de dealer in de showroom verwachten.

Bij Lancia staat een prachtig studiemodel, dat volgens Lancia beschouwd moet worden als een waardevolle testcase voor de vormen van toekomstige modellen. Als die er allemaal zo goed uitzien als deze fraaie coupé, die overigens Granturismo gedoopt is, zal Lancia vast en zeker een rol van meer betekenis gaan spelen dan de marginale positie die thans voor het roemruchte Italiaanse merk is weggelegd.

Bij Ford op de stand staat de C-Max. Officieel heeft deze auto nog altijd de status van prototype, maar Ford wint er geen doekjes om dat er dit jaar nog een productieversie van de C-Max op stapel staat. De C-Max is het antwoord van Ford op een vraag die reeds lang door anderen ingevuld is. De Renault Scénic en de Opel Zafira zijn inmiddels een meer dan alledaagse verschijning geworden. Volkswagen is al rijkelijk laat met zijn

entree in dit segment, maar laat tijdens de AutoRAI de Touran zijn wereldpremière beleven. Ford laat dus nog even op zich wachten, maar de C-Max laat evenwel zien wat we later dit jaar kunnen verwachten. De C-Max is gebaseerd op de opvolger van de huidige Focus, die eveneens aan het einde van het jaar zijn opwachting zal maken.

Renault is trots op de Ellypse. Deze staat volgens zijn makers voor een harmonieuze relatie tussen de auto en het milieu. Kenmerken zijn de zachte maar gestructureerde lijnvoering en het minimalistische interieur, dat ontspanning en rust uitstraalt. Renault meldt verder dat de Ellypse het streven van Renault toont om de toekomstige auto te ontwerpen in het kader van „duurzame ontwikkeling”, wat dat ook mag betekenen. Wel is duidelijk dat de Ellypse een milieuvriendelijke auto is. Eenvoudige demontage en recycling van onderdelen aan het einde van het autoleven vormen daarbij het uitgangspunt, evenals zuinige dieselmotoren en geavanceerde ”fly by wire”-technieken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer