Brussel breekt markt open
Er bestaat groot verschil van mening over de gevolgen van de besluiten van de Europese Commissie om de automarkt open te breken. Bijna acht van de tien autofabrikanten zijn van mening dat dit leidt tot een toename van het aantal multimerkendealers.
Dit staat in schril contrast met het aantal dealers (56 procent) dat bereid zegt te zijn een dergelijke ingrijpende verandering zelf door te voeren. Ook over het nut en de toepassing van internet lopen de meningen uiteen. Ruim vier op de tien dealers (42 procent) verwachten dat hierdoor de marges op de verkoop van nieuwe auto’s lager zullen worden, tegen 25 procent van de fabrikanten.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport ”Cars Online 2002”, een wereldwijd consumentenonderzoek dat Cap Gemini Ernst & Young voor de vierde keer heeft laten uitvoeren. Hieruit blijkt dat de autobranche de juiste afslag nog niet heeft gevonden.
Terwijl de consument steeds hogere eisen stelt aan online-informatie (13 procent raadpleegt onafhankelijke internetsites en 20 procent sites van fabrikanten als primaire informatiebron voor de aankoop van een auto), domineren op de bestaande websites vooral afbeeldingen van auto’s en de mogelijkheden om de kleuren te veranderen. In plaats daarvan willen consumenten orders kunnen volgen (55 procent) en proefritten reserveren (73 procent).
Autofabrikanten zien een goede toekomst voor zogeheten ”experiencecenters”. Dergelijke centra vergroten de betrokkenheid van klanten. Dealers zijn minder enthousiast. Deze trend wordt slechts door 40 procent omarmd.