Puma en Adidas begraven strijdbijl
Zestig jaar maakten de producenten van sportartikelen Puma en Adidas elkaar het leven zuur. Toch wel opmerkelijk, want de bedrijven komen voort uit een schoenenfabriek die werd opgericht door twee broers. De strijdbijl werd donderdag begraven, de familievete moet daarmee uit de wereld zijn.
Om de vrede te sluiten, schudden de huidige directeuren van de concerns elkaar gisteren symbolisch de hand. „We geloven dat sport de wereld bij elkaar brengt”, zei Adidas-topman Hainer.Komende maandag –op de internationale dag van de vrede – spelen de werknemers van Puma en Adidas een potje voetbal met elkaar.
De geschiedenis van Puma is nauw verstrengeld met die van Adidas. De gebroeders Adolf en Rudolf Dassler richtten in 1924 in het Beierse Herzogenaurach een schoenenfabriek op, de Gebrüder Dassler Sportschufabrik. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leverden zij schoenen aan het Duitse leger.
De broers waren het echter vaak oneens over de te volgen strategie en Rudolf besloot uiteindelijk om voor zichzelf te beginnen. In 1948 richtte hij Puma Schuhfabrik op, met als bedrijfslogo de springende roofkat. Broer Adolf ging eerder al van start met Adidas en sindsdien is Herzogenaurach in twee kampen verdeeld.
In de Beierse stad wordt nog altijd stevig geroddeld over de reden achter de breuk tussen de broers: Adolf zou het hebben aangelegd met Rudolfs vrouw, de broers zouden elkaar hebben aangegeven bij de autoriteiten tijdens de oorlog om de heerschappij over de fabriek te krijgen en Adolf zou te veel geld uit de kas hebben genomen.
Het echte verhaal over de oorzaak van de vete is nooit officieel bekendgeworden, maar de meeste inwoners zijn het erover eens dat de definitieve breuk kwam door een misplaatste opmerking van Adolf die Rudolf nooit zou zijn vergeten. Tijdens een bomaanval van de geallieerden klommen Adolf en zijn vrouw in een schuilplaats waar zijn broer met zijn familie al in zaten. „De vuile schoften zijn weer terug”, zei Adolf, waarmee hij ogenschijnlijk refereerde aan de oorlogsvliegtuigen van de geallieerden. Rudi was ervan overtuigd dat Adolf hem en zijn familie bedoelde.
Puma en Adidas groeiden over de jaren uit tot ’s werelds grootste en succesvolste sportmerken. Ze kregen wereldwijd bekendheid door sporters te sponsoren met hun kleding en schoenen. Puma zit tegenwoordig in 120 landen en heeft negenduizend mensen in dienst. Het bedrijf zet 2,6 miljard euro om Aartsrivaal Adidas heeft wereldwijd 38.000 medewerkers op de loonlijst. De omzet bedraagt bijna 11 miljard euro.