„UPC moet internet afknijpen melden”
De Consumentenbond eist dat kabelbedrijf UPC aan klanten duidelijk maakt dat het de snelheid van het internetverkeer „afknijpt” en wat de gevolgen daarvan zijn voor de beloofde snelheden.
Zolang dit niet gebeurt, maakt het bedrijf zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken, aldus de Consumentenbond woensdag.Door afknijpen neemt de snelheid van de internetverbinding af, vooral bij het downloaden van films en muziek. De bond kreeg hier klachten over, maar ook bij de Reclame Code Commissie loopt een zaak naar aanleiding van misleidende snelheidsclaims.
De consumentenorganisatie vindt dat UPC zijn klanten erop moet wijzen dat ze het abonnement kunnen beëindigen. Want door dit afknijpen heeft UPC de geleverde dienst gewijzigd, zegt de bond. UPC liet eerder weten dat een kleine groep van 1 procent van de klanten zeer veel downloadt, waardoor er problemen op het netwerk ontstaan.
Het percentage zware gebruikers doet echter niet ter zake, zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. UPC zegt in een reactie met verbazing kennis te hebben genomen van het persbericht van de Consumentenbond „omtrent vermeend afknijpen.” UPC knijpt niet en levert het snelste internet van Nederland, aldus het bedrijf.