Hoofdpunten Verkeer en Waterstaat
DEN HAAG (ANP) – Bij Verkeer en Waterstaat is het voorlopig nog investeren geblazen. In 2010 plukt het ministerie niet alleen de vruchten van de spoedwet die voorziet in de versnelde aanleg van spitsstroken en andere wegverbredingen. Daarnaast is er de Crisis– en herstelwet om vaart te maken met grote infraprojecten zoals de tunnel in de A2 bij Maastricht, het doortrekken van de A4 Midden Delfland en de hoogwatergeul in de IJssel bij Kampen.
Minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga laten echter niet onvermeld dat zij een bijdrage zullen leveren aan de (bezuinigings)maatregelen, die het kabinet op langere termijn op stapel heeft staan.Een greep uit de plannen van het departement:
– In 2010 zullen enkele wegprojecten gereedkomen, zoals de A2 Rondweg Den Bosch, de A12 Zoetermeer–Gouda en de A2 Tangenten Eindhoven. Twintig projecten beginnen, waaronder de A12 Utrecht–Maarsbergen, de A2 passage Maastricht en de A50 Valburg–Grijsoord.
– In de Randstad, Brabant en Gelderland komt snel spoor. Tussen Amsterdam, Schiphol en Flevoland rijden in 2015/16 twaalf treinen per uur. De spoortunnel Arnhem CS wordt in 2010 opgeleverd.
– In 2010 neemt het kabinet een besluit over de toekomst van de Afsluitdijk.
– Op weg naar de invoering van de kilometerheffing (betalen voor het gebruik in plaats van het bezit van de auto) doen 25.000 vrijwilligers mee aan projecten om ervaring op te doen met satelliettechniek, voor de registratie van de gereden kilometers.
– In 2010 start in de Eemshaven het baggeren voor een ruimere vaargeul.
– Het Deltaprograma voor een waterveiliger Nederland krijgt in 2010 verder vorm. Nederland moet immer de klimaatveranderingen voor zijn. Er komt een Deltafonds voor de financiering. Nog in 2009 moet er een Deltaregisseur komen, die „cruciaal" is voor de voortvarende uitvoering van het pakket.