Economie

Hotelkamer wereldwijd goedkoper

AMSTERDAM (ANP) – De gemiddelde prijs voor een hotelkamer is in de eerste zes maanden van dit jaar wereldwijd fors gedaald. Hotelgasten betaalden gemiddeld 17 procent minder voor een kamer in vergelijking met dezelfde periode vorige jaar. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van Hotels.com, onderdeel van de Amerikaanse reisgigant Expedia.

15 September 2009 06:54Gewijzigd op 14 November 2020 08:40
AMSTERDAM - Hotelkamers zijn in prijs het afgelopen half jaar flink gedaald. Foto RD, Henk Visscher
AMSTERDAM - Hotelkamers zijn in prijs het afgelopen half jaar flink gedaald. Foto RD, Henk Visscher

Prijzen voor hotelkamers in Europa daalden met 16 procent, in Noord–Amerika en Azië met 17 procent en in Latijns–Amerika met 18 procent. Marketing manager Bastiaan Ellen van Hotels.com denkt dat de bodem nu wel is bereikt. „Hotels kunnen zich niet veroorloven nog meer te dalen in prijs". De prijzen van de hotelkamers staan nu op het niveau van 2003.De Russische hoofdstad Moskou voert de lijst aan. Hotelgasten betaalden daar gemiddeld 39 procent minder voor een kamer per nacht dan een jaar eerder. Behalve de crisis heeft de daling te maken met de hoge prijzen in de Russische hoofdstad vorig jaar door een voetbalfinale.

Hotelkamers in Barcelona en Dublin kenden met een daling van 27 procent de sterkste prijsdaling van alle Europese hoofdsteden. Overnachten in Amsterdam is 16 procent goedkoper geworden. Hotelgasten betaalden gemiddeld 103 euro voor een kamer. In Zaandam daalde de hotelprijs zelfs met 30 procent. In drie hoofdsteden werden hotelkamers duurder: Rio de Janeiro (17 procent), Jeruzalem (8 procent) en Istanbul (1 procent).

De hotels proberen op creatieve wijze om te gaan met de verminderde vraag naar kamers. „Om de variabele kosten te drukken, worden hele verdiepingen van hotels gesloten", aldus Ellen. „Sommige vijfsterren hotels laten hun vijfde ster vallen, andere hotels geven gratis ontbijt of kranten weg en in Las Vegas krijgen hotelgasten fiches uitgedeeld".

Hotels.com bestaat nu meer dan vijftien jaar en telt wereldwijd 52 websites. Het bedrijf kreeg het afgelopen halfjaar ondanks de teruggelopen vraag naar hotelkamers flink meer boekingen binnen omdat hotels steeds vaker online worden geboekt. „Bij online winkels is sprake van groei tussen de 20 en 25 procent, terwijl er bij traditionele winkels een daling van 8 procent is", aldus Ellen. „Dat is vergelijkbaar met boekingen voor hotels, online of bij een reisbureau".

Vorige week bleek al uit het jaarlijkse Hosta–rapport van adviesbureau Horwath dat de prijs van een hotelkamer in Nederland is gedaald. Horwath verwacht dat de kamerprijs nog met 3,8 procent daalt. Hotels.com is optimistischer. „Misschien dalen de prijzen nog met 1 tot 2 procent", aldus Ellen. „Maar dat komt dan vooral doordat hotels van vijf naar vier sterren gaan."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer