„Noord-Zuidlijn duurder dan 3,1 miljard”
AMSTERDAM (ANP) - Oud-wethouder Tjeerd Herrema van Amsterdam denkt dat de kosten voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn hoger uitvallen dan 3,1 miljard euro. De commissie-Veerman denkt dat de omstreden metrolijn voor dat bedrag kan worden afgebouwd.
Herrema uitte zaterdag in het televisieprogramma NOVA zijn kritiek op het bedrag. Maandag begint in de hoofdstad de raadsenquête naar de besluitvorming rond de aanleg van de metro.Vele betrokkenen worden tot 29 september in het openbaar gehoord. Onder hen oud-minister van Verkeer Tineke Netelenbos en voormalig wethouder Geert Dales. Hij zorgde ervoor dat de plannen door de gemeenteraad destijds werden aangenomen. Critici vinden dat hij een verkeerde voorstelling van zaken over de kosten heeft gegeven. Tien jaar geleden werd die geschat op 1,4 miljard euro. Naar verwachting komt de commissie nog dit najaar met de conclusie van het onderzoek naar buiten.
Herrema zei dat er pas duidelijkheid is over de kosten als het hele project klaar is. Volgens hem moeten bijvoorbeeld de rijtuigen nog worden besteld. Naar verwachting is de lijn ook veel later klaar. Waarschijnlijk pas in 2017. Hij noemde 3,1 miljard een „tussenstand”.
In juli besloot de raad om door te gaan met de aanleg van de metrolijn. Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson sprak toen van een „historisch moment”. Hij zei dat de impasse die volgens hem door de tegenslagen was ontstaan, doorbroken was. Ook werd besloten om verder te gaan met de de bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht. Vorig jaar verzakten tweemaal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad. Bewoners moesten toen hun huis uit. In de bouwputten waren lekkages ontstaan. Tijdens die raadsvergadering beloofde het stadsbestuur de betrokken bewoners en ondernemers beter te informeren. Ook kwam toen de belofte coulanter op te treden bij de afhandeling van schadevergoedingen.
Begin dit jaar heeft de gemeenten zeven verzakte panden opgekocht. Het bedrag dat de gemeente heeft betaald, werd niet bekendgemaakt.
Volgens de gemeente is het mogelijke instorten van een kademuur tijdens het boren onder de grond bij het Damrak het grootste gevaar dat dreigt bij het verder bouwen aan de Noord-Zuidlijn. Dat blijkt uit een ranglijst van de veertien grootste risico’s bij het aanleggen van de metrolijn. De kans dat er iets goed fout gaat, is ongeveer 5 procent, zegt het stadsbestuur. Ondanks deze kleine kans zijn de gevolgen groot als zich toch een incident voordoet. Een ander risico dat de gemeente onderkent, is een zogenoemde blow-out, als de druk bij het boren wegvalt. Dit zou kunnen leiden tot schade aan panden en zelfs tot doden en gewonden.
Op zaterdag 6 juni kwamen ruim 25.000 belangstellenden een kijkje nemen in een van de vele bouwputten van de Noord-Zuidlijn. De dag werd georganiseerd even nadat de commissie had geadviseerd de metrolijn af te bouwen.