Jacht naar chocoladeletters kan beginnen
UTRECHT (ANP) – Witte chocoladeletters schieten vrijdag over een loopband in de chocoladefabriek van de Baronie. Per minuut worden er 150 letters geproduceerd. „Jaarlijks krijgen we de opdracht van Sinterklaas om 11 miljoen letters te maken", zegt Jean–Marie van Logtestijn.
De directeur Baronie rekent nog even verder. „Eind mei beginnen we al met de productie van onze letters. Gemiddeld 180.000 per dag". Vanaf half september staan de displays met de Sinterklaaslekkernij in de meeste winkels. „Voor mensen wiens naam met een Q, U, X, Y of Z begint, is het zaak snel naar de winkel te gaan. Van die letters maken we er maar 100.000", vertelt van Logtestijn.In de fabriek in Rotterdam wordt er gewerkt met een heel eigen alfabet. De letters worden al sinds 1896 is dezelfde volgorde gemaakt. De chocolade wordt per vier letters in de vormen gegoten. De P, de L, de D en de G zijn bijvoorbeeld een vaste combinatie. De S is de meeste verkochte letter. Meer dan anderhalf miljoen S’en verlaten de fabriek van Baronie.
Ook bij Verkade is de S ook de meest geproduceerde letter. „Die staat voor Sint, zegt een woordvoerster. In beide chocoladefabrieken zijn verder de P en de M de meeste favoriete letter. „De P staat voor Piet en Papa en de M wordt vaak aan mama’s gegeven", aldus de zegsvrouw van Verkade.
Het is een fabel dat mensen als Jan en Janneke pech hebben als het op chocoladeletters aankomt. Alle letters zijn even zwaar. „Maar Ineke heeft wel een psychologisch voordeel. In de doosjes met de I zitten altijd twee letters", vertelt de woordvoerster van Verkade.
Volgens Logtestijn is het geven van de chocoladeletter een traditie die onlosmakelijk verbonden is aan Sinterklaas. „De Nederlanders zijn wat chocoladeletters betreft traditioneel. „De eenvoudige letters worden het meest verkocht". De voorkeur van meer dan de helft van de Nederlanders gaat uit naar een letter van melkchocolade. „Maar de letters met hele noten doen het ook heel goed", aldus van Logtestijn.
Een aantal Nederlanders fronst even de wenkbrauwen als de chocoladeletters al in september in de schappen staan. Toch wordt 40 procent van alle chocoladeletters verkocht in de week nadat ze de winkels worden binnengereden. „Mensen willen gewoon zeker weten dat ze de letter die ze willen hebben op tijd in huis is", aldus de directeur van Baronie.