Verzekeraars en banken stellen klantendata veilig
Financiële concerns leggen zichzelf strengere regels op voor het gebruik van de persoonlijke gegevens van klanten.
Banken en verzekeraars moeten zich sinds maandag houden aan een nieuwe gedragscode waarin de privacybescherming van consumenten uitvoerig staat beschreven.
In de code is onder meer vastgelegd dat banken en verzekeraars hun adressenbestand niet aan bedrijven mogen verkopen. Ook gelden er strikte regels voor het doorsluizen van een klantenbestand binnen het concern. ING-dochter de Postbank raakte afgelopen najaar in opspraak, omdat het adressenlijsten wilde doorgeven aan zusterbedrijven. De affaire was aanleiding om de gedragscode op dit punt aan te scherpen.
De nieuwe regels vormen een uitvloeisel van de Wet bescherming persoonsgegevens en gelden voor alle leden van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en van het Verbond van Verzekeraars. Voorheen hadden de organisaties eigen gedragsregels. Omdat veel bedrijven echter zijn samengesmolten tot bankverzekeraars is nu één code opgesteld.
„Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat er overal goed wordt omgegaan met hun gegevens”, aldus R. Weurding, adjunct-directeur van het verbond. Consumenten die vinden dat financiële concerns slordig omgaan met persoonlijke informatie, kunnen terecht bij de Stichting Geschillencommissie.