Wakker liggen door treingeraas
Het dorp Roelofarendsveen heeft best wat moois te bieden. Het Braassemermeer geeft in de zomer genoeg vertier en bij veel huizen dobbert een bootje aan de aanlegsteiger. Met de komst van de hogesnelheidslijn, de hsl, die het geraas van de A4 nog overstemt, is rust echter ver te zoeken.
De inwoners van het dorp vinden het veel te bar. Het geluid van de vliegtuigen die Schiphol naderen en de luidruchtige snelweg, daar zijn ze inmiddels aan gewend. De geluidsoverlast die de hsl veroorzaakt is echter de druppel die de emmer doet overlopen.Maandag gaat de dienstregeling van start. De snelle trein passeert dan twee keer per uur het dorp. Spoorbeheerder ProRail kreeg van de dorpelingen 1600 klachten binnen over de proeftreinen die nu langs komen razen.
Dramatisch
Petra van de Wereld, raadslid voor de partij Samen voor Kaag en Braassem, noemt de geluidsoverlast „dramatisch.” Ze heeft recht van spreken; de afstand tussen haar huis en het spoor van de hogesnelheidslijn is maar 350 meter. „Buiten valt er niet te praten wanneer de trein langskomt”, klaagt Van de Wereld over de overlast. ,Vannacht werden we wakker van het geluid.”
De politieke partij waar het raadslid actief voor is heeft inmiddels succes geboekt: het college van de gemeente Kaag en Braassem heeft toegezegd dat het geluidsscherm aan de noordkant van het dorp verder zal worden doorgetrokken. Van de Wereld: ,Het vervelende was dat onze wethouder de verantwoordelijkheid voor de geluidsoverlast bij ProRail legde. Die wilde nog zeker een jaar wachten voor ze geluidsmetingen zou doen.” Volgens de vrouw nam minister Eurlings de klachten uiteindelijk serieus en heeft hij toegezegd dat de geluidsproeven binnenkort al plaatshebben.
Klachtengolf
Het aantal klachten nam sterk toe nadat Samen voor Kaag en Braassem een mail onder de inwoners had verspreid waarin de adresgegevens van ProRail stonden. De bevolking wist daardoor waar ze hun klachten naar toe kon sturen. „Dat is heel effectief geweest”, aldus Van de Wereld. „We hebben mensen niet aangezet tot klagen, maar we hebben wel uitgelegd waar ze met hun zorgen terechtkunnen. Het aantal klachten correspondeert nu aardig met het aantal huishoudens in Roelofarendsveen.”
Stiller
Waar het volgens het raadslid in de hele affaire aan schort, is de communicatie. Daarom heeft de partij gevraagd of ProRail een informatieavond wil geven in het dorp. Vanaf december zullen er treinen van Thalys gaan rijden. Volgens ProRail veroorzaken die treinen minder lawaai dan het oude materieel dat nu wordt gebruikt. „Als de hsl-treinen komen, moet het nog beter worden. Maar wil ProRail dat aantonen, dan moet ze hier komen praten en geluidsfragmenten laten horen: zo klinkt het nu, dit geluid maakt de Thalys en de nieuwe trein is stiller. Dan is het voor iedereen duidelijk.”
Gekwaak
Langs het spoor zijn aan de westkant wel geluidsschermen geplaatst, waardoor de trein in het dorp Nieuwe Wetering vrijwel onhoorbaar is. „Het lijkt wel of het geluid door die geluidswal aan de andere kant wordt teruggekaatst naar ons dorp”, verzucht de eigenares van bakkerij Den Butter, in het centrum. „Overdag vind ik het niet erg, hoor. Maar ’s nachts, als het raam openstaat, is het wel irritant. De kikkers worden er volgens mij ook wakker van, want zodra zo’n trein voorbijkomt, beginnen de dieren hun lied.”