Slokdarmspraak
In het stukje ”Praten met een stemprothese” (RD 28-8) staat de zinsnede: „Een minderheid leert na de operatie de slokdarmspraak, een soort buikspreken, aan.”
Nu, die laatste woorden kunnen naar de prullenbak. Het is namelijk een spraak die vanuit de slokdarm komt, met een medische term genoemd: ”oesophagus”-spraak. De techniek hiervan berust op inname van lucht door de mond, die via de slokdarm naar de maag gaat. De ingenomen lucht moet men terug laten komen via de slokdarm en deze luchtstroom comprimeren door middel van de kringspier boven in de slokdarm, en deze lucht gebruiken om te praten (‘boeren’).Het is hier niet de plaats om uit te weiden over het aanleren van de techniek om dit te beoefenen.
Wie er meer over wil weten, kan echter met mij contact opnemen.
Gouda, D. den Hertog
Schepping
Heb ik het verslag over wat dr. H. van den Belt gezegd heeft in de GB-studieweek (RD 28-8) begrepen?
Of kan ik het gesprokene niet begrijpen?
Het lijkt mij iets dat te hoog voor mij is. Onder andere dat het kwaad er altijd geweest is én er ook moest zijn om een plan van verlossing te maken. Dr. Van den Belt noemt dat de herschepping. Ik weet het niet. Ging de spreker niet óver een grens heen door dat uit te spreken?
Laten we ons maar aan Genesis houden. Daar staat dat de Heere Adam schiep met zijn eigen verantwoordelijkheid. „Want gelijk de zonde door één mens in de wereld gekomen is… (Rom. 5:12).
Als we alles doorvorsen, waar blijven we dan? Laat ons maar eenvoudig bij het Woord blijven, zoals het aan ons geopenbaard is.
Dat geeft rust en geen verwarring.
Zwaagwesteinde, J. de Vries-de Vries
Voorbede
Voorbede vraagt voorbereiding – ook buiten de zondagse eredienst, aldus de kop boven een artikel in RD 27-8.
Met de uitspraak „Voorbede is niet alleen een goede gewoonte, maar ook een Bijbelse opdracht, en een wezenlijke taak van de gemeente” in dit artikel ben ik het van harte eens.
Het is verheugend om te constateren dat steeds meer christenen ontdekken dat die voorbede zich niet hoeft te beperken tot alleen de zondagse eredienst.
Een gestaag groeiend aantal christenen past dat toe in hun eigen werkomgeving. In de beslotenheid van de binnenkamer bidden collega’s samen voor hun bedrijfsleiding, de zieken, de CAO-onderhandelingen, de veiligheid, de ondernemingsraad, de werksfeer, voor elkaar, enzovoorts. Momenteel gebeurt dat op ruim 270 locaties in kleine organisaties en grote multinationals, bij veel gemeenten, provincies en allerlei rijksoverheidsorganen. De website bedrijfsgebed.nl probeert deze sterk groeiende beweging te faciliteren.
Want onze Heer wil gebeden zijn, ook van maandag tot en met zaterdag.
Houten, Maarten Pijnacker Hordijk
Parlementvaria
De bijdragen in de rubriek ”Parlementvaria” mogen best een beetje prikkelend zijn. Wanneer een politicus door een bepaalde uitspraak of actie op de korrel wordt genomen, kan dat de leesbaarheid van de krant zeker verhogen.
Maar… waar ligt nu de grens? Er wordt in de rubriek van RD 31-8 geciteerd uit het blad van de SGP-jongerenorganisatie.
Prima om wat vraagtekens te zetten bij de uitlatingen van de heer Pasterkamp. Ik heb die vraagtekens ook. Maar moet er dan gebruikgemaakt worden van smakeloze, sfeermakende woorden en suggestieve uitdrukkingen?
Ik vind het niet verstandig om zo te schrijven, zeker niet over een oud-collega.
Alsof het nog niet genoeg is, krijgt ook de heer Spruyt nog een veeg uit de pan, alsof hij het artikel samen met Pasterkamp had geschreven en alsof hij aast op een zetel…
Ik vind het ongepast op deze manier het (een beetje prikkelende) artikel in het jongerenblad te misbruiken om ook nog eens op een ondermaatse manier een mededeling toe te voegen over het werk dat Spruyt nu is gaan doen. Excuses maken aan betrokkenen zou de redacteur sieren.
Moerkapelle, A. Louter