CU: Regels voor schepen aanpassen
Bouwers van innovatieve en duurzame schepen hebben het moeilijk in Nederland. Zij wijken nu vaak uit naar het buitenland om ingewikkelde regelgeving te omzeilen. „Slecht voor onze reputatie als zeevarende natie”, vindt de ChristenUnie.
Tweede-Kamerlid Cramer van de ChristenUnie (CU) stelde afgelopen weekeinde schriftelijke vragen over dit thema aan staatssecretaris Huizinga (Waterstaat) en minister Van der Hoeven (Economische Zaken).Aanleiding is het hightechschip Ecolutions, dat ontwikkeld wordt door Wubbo Ockels. De hoogleraar en astronaut is onlangs voor deze zeilboot uitgeweken naar Groot-Brittannië, omdat de regelgeving daar veel gunstiger is.
In Nederland gelden volgens Cramer allerlei nodeloos omslachtige eisen voor bijvoorbeeld navigatieapparatuur, isolatie, brandblussystemen en interieurmateriaal.
„In Nederland zou het schip bijna 50 procent duurder, 30 procent langzamer en 4 ton zwaarder moeten worden en daardoor ook meer energie verbruiken”, licht het Kamerlid toe.
„Ockels moet onder Nederlandse vlag varen”, meent Cramer. Hij vindt dat de Nederlandse regels op korte termijn moeten worden aangepast.