Economie

Woord & Daad zoekt ondernemers

Woord & Daad zoekt ondernemers om de armoede in de derde wereld te bestrijden. Onder de naam ”Daadkracht” brengt de reformatorische hulpverleningsorganisatie daarom een nieuw magazine op de markt. De uitgave verschijnt twee keer per jaar.

Van onze redactie economie
14 December 2001 19:53Gewijzigd op 13 November 2020 23:19

Het nieuwe magazine staat in het teken van maatschappelijk verantwoord ondernemen. „Daadkracht wil ondernemers inspireren om concreet gestalte te geven aan hun betrokkenheid bij armoede in de derde wereld”, aldus Woord & Daad. Het wil ondernemers concrete mogelijkheden bieden om in actie te komen.

Daadkracht ondersteunt het in november gestarte ondernemersplatform van Woord & Daad. Doel van dit orgaan is het benutten van creativiteit en kennis van ondernemers om daarmee de bedrijvigheid in ontwikkelingslanden te bevorderen. Hierbij mogen commerciële belangen van de donor geen rol spelen.

In het eerste nummer van Daadkracht licht Wim Hasselman, accountmanager bedrijven van Woord & Daad, de visie van zijn organisatie op samenwerking met bedrijven toe: „Binnen de beleidskaders van Woord & Daad krijgen ondernemers de mogelijkheid om met ons mee te denken over het inrichten en uitvoeren van bepaalde projecten in de derde wereld. Hun managementadviezen zijn voor ons goud waard.”

Volgens Hasselman was de afstand tussen ondernemers en Woord & Daad te groot. „Ondernemers willen een eigen blad, in hun eigen taal.” Hij benadrukt dat de uitgave niet vrijblijvend is. „Juist als christenen kunnen we invulling geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Hasselman wijst erop dat Woord & Daad kan bemiddelen bij het zoeken naar werkvakanties. „In het bedrijfsleven zie je steeds meer de trend dat werknemers er een bepaalde periode tussenuit mogen voor een sabbatsverlof. Ze kunnen in die periode mensen in ontwikkelingslanden helpen een vak te leren.”

Woord & Daad-bestuurslid D. Vergunst is van mening dat ondernemers te lang niet serieus zijn genomen door organisaties voor ontwikkelingswerk. „Wij gaan daarom zelf de markt op. Niet alleen om iets te krijgen, maar ook om iets te bieden. Woord & Daad kan bijdragen aan het verbreden van de ondernemingsdoelstellingen. Daarbij doen we niet alleen een beroep op financiële middelen, maar ook op de expertise in het bedrijf.”

Ontwikkelingswerk
Teun van den Dool, directeur van Hortilux-Schréder, wereldmarktleider op het gebied van tuinbouwverlichting, vertelt in het blad over zijn betrokkenheid bij ontwikkelingswerk. „Je moet niet te veel bij je eigen professie vandaan gaan. Je kunt niet het hele armoedevraagstuk oplossen. Het gaat erom door middel van kleine initiatieven een stuk verbetering te brengen”.

Woord & Daad werkt in zestien ontwikkelingslanden aan armoedebestrijding. Speciale aandacht krijgen daarbij onder andere onderwijs, vaktraining en werkgelegenheid. Woord & Daad werkt veel samen met lokale christelijke organisaties.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer