„Nederlander te positief over portemonnee”
De meeste Nederlanders weten weinig van geldzaken. Ook hebben veel mensen een veel te positieve kijk op de mogelijkheden van hun portemonnee.
Dat is de conclusie van een onderzoek van Platform CentiQ. Maandag maakte het de resultaten bekend.De onderzoeksgegevens zijn bij elkaar gesprokkeld door middel van een representatieve steekproef onder 1400 volwassen Nederlanders.
Een kwart van alle Nederlanders zou het afgelopen jaar zijn financiële situatie hebben zien verslechteren. Desondanks verwacht slechts 16 procent dat de financiële situatie van hun huishouden de komende 12 maanden (verder) verslechtert.
Vrouwen zijn iets minder tevreden over hun situatie dan mannen. Ook mensen met een beneden modaal inkomen en lage opleiding zijn somberder. Daar staat tegenover dat bijna een kwart van de Nederlanders nog steeds een verbetering verwacht op financieel gebied. Dit is opvallend, gezien de algemene economische voorspellingen.
Volgens de onderzoekers van Platform CentiQ is dat een ontwikkeling die zorgen baart. Bij het merendeel van de bevolking overheerst kennelijk het beeld dat de crisis hen niet zal treffen. Mensen hebben, aldus de onderzoekers, geen benul van de gevolgen die de crisis voor hen persoonlijk kan betekenen.
Zes van de tien ondervraagden zegt niettemin toch voldoende af te weten van de persoonlijke financiën. De feitelijke kennis valt echter tegen. Zo hebben de meesten geen flauw idee hoeveel het kost om rood te staan. Meer dan de helft (55 procent) geeft dat ook toe. Ook weet 61 procent van de ondervraagden niet hoe hoog de rente is van een persoonlijke lening. Slechts 14 procent verdiept zich in de kosten van huidige financiële producten om zo de maandelijkse lasten terug te brengen.
Vooral vrouwen, lager opgeleiden en zestigplussers leven in onwetendheid, aldus de onderzoekers.
Platform CentiQ is een initiatief van het Ministerie van Financiën. Daarin zijn onder andere banken en de Consumentenbond vertegenwoordigd.
CentiQ opende een website (wijzeringeldzaken.nl) om mensen wegwijs te maken in hun persoonlijke kasboek. Op de site staat onder andere een kennisquiz waar de consument zijn financiële kennis kan toetsen aan die van de gemiddelde Nederlander.