Winst Schuitema omhoog ondanks pensioenlast
De supermarktonderneming Schuitema (vooral C1000) heeft in 2002 een nettowinst van 39,3 miljoen euro behaald. Dat is 9,5 procent hoger dan in het voorgaande jaar. Op het moment woedt er een prijzenslag tussen de supermarktketens.
De winststijging had nog hoger kunnen uitpakken als de groothandel geen extra last van 5,5 miljoen euro voor de pensioenen had moeten nemen, aldus Schuitema woensdag.
Schuitema, voor ruim 73 procent eigendom van Albert Heijn-moeder Ahold, behaalde vorig jaar een omzet van net geen 3 miljard euro. Dat is een stijging van 4,7 procent. Het aantal bij Schuitema aangesloten winkels, verreweg de meeste van de C1000-formule, daalde van 515 naar 487. De daling betrof vooral kleine of onrendabele winkels die niet in de C1000-formule pasten. Toch bleef het marktaandeel volgens de groothandel gelijk op 15,1 procent.
Voor dit jaar verwacht het bedrijf een „belangrijke” stijging van de winst. In beurstermen is dit een toename van 12 tot 20 procent. Schuitema investeerde vorig jaar 70 miljoen euro in bestaande winkelpanden en de ombouw van de in 2000 aangekochte A&P-winkels. Volgens directievoorzitter J. Brouwer is de A&P-formule nu definitief verleden tijd.
Eerder deze maand maakte Brouwer al bekend dat de totale omzet van de C1000-winkels mede door de A&P-winkels met 24 procent is gestegen tot 3,5 miljard. De omzet van deze zelfstandige winkeliers ligt hoger dan die van de groothandel, omdat zij gedeeltelijk elders inkopen en zelf winst moeten maken. Het marktaandeel van C1000 is toegenomen van 12,4 procent tot 14,6 procent.
Tussen de verschillende winkelketens is begin dit jaar een prijzenoorlog losgebarsten. De supermarkten blijken hier garen bij te spinnen. De eerste twee weken van dit jaar steeg de omzet volgens marktonderzoeker AC Nielsen met 6 à 7 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldde De Telegraaf donderdagochtend.
Dat was toen al een stijging van 8 procent ten opzichte van 2001. Dat zou vooral een gevolg zijn van de invoering van de euro. De huidige omzetstijging is toe te schrijven aan de grote hoeveelheid prijzenacties bij supermarkten, die consumenten aanzet tot kopen.
Het zijn vooral de discounters, zoals Aldi, Dirk van den Broek en Lidl, die profiteren. Het grote aanbod van aanbiedingen leidt er wel toe dat klanten minder trouw zijn. In 2001 bezochten mensen gemiddeld drieënhalf verschillende supermarktketens. Vorig jaar waren dat er vier.
Marktonderzoeker GfK Panelservices weet echter over de tweede helft van januari te melden dat toen de omzetgroei van de supers helemaal stilviel. In de derde week bedroeg die 0 procent, in de vierde week zelfs -0,8 procent.
„De supermarkten zagen hun verkopen in de tweede helft van januari teruglopen doordat het consumentenvertrouwen verder onder druk kwam te staan, en doordat het loonstrookje binnenkwam waarop mensen zagen dat ze feitelijk minder te besteden hebben”, zegt J. Holla, directeur van GfK Panelservices. „Een dergelijke daling hebben we sinds 1990 niet meer gezien.”