Resultaat Wegener omlaag
Uitgever Wegener heeft nog steeds behoorlijk last van de ingezakte advertentiemarkt. Het bedrijf verwacht dat het bedrijfsresultaat over heel dit jaar beduidend lager uit zal uitkomen dan in 2008.
Wegener wist door kostenbesparingen de schade in de eerste helft van 2009 te beperken, zo bleek uit donderdag gepubliceerde resultaten.De advertentie-inkomsten daalden het afgelopen halfjaar met bijna een kwart.
De operationele kosten werden met 10 procent teruggedrongen, mede door het schrappen van banen. Het bedrijfsresultaat ging met ruim een derde omlaag, van 40,7 miljoen naar 26,1 miljoen euro.
De omzet zakte met 13 procent tot 309,4 miljoen euro. Hoeveel Wegener onder de streep overhield, maakte het bedrijf niet bekend.
De zeven regionale dagbladen van Wegener, waaronder de Gelderlander en BN/De Stem, zagen hun advertentie-omzet met bijna 30 procent dalen. AD NieuwsMedia, waar Wegener voor 37 procent eigenaar van was, had bijna een derde minder advertentie-inkomsten.