Pocketweek krijgt vervolg in 2004
De eerste Nationale Pocketweek krijgt zeker een vervolg in 2004. De actie was zo succesvol, dat de oplage met minimaal 50 procent wordt vergroot tot 375.000 pockets. „De boekhandel wil de Nationale Pocketweek graag voortzetten”, zei initiatiefnemer M. Muntinga, directeur van de gelijknamige uitgeverij, maandag.
Tijdens de Nationale Pocketweek, die werd gehouden van 11 tot en met 26 januari, konden consumenten drie pockets voor de prijs van twee kopen. Aan de actieweken deden ongeveer 800 boekhandels mee, die de hele voorraad afnamen.
„Sommige verkopers van duurdere boeken hebben nu spijt dat ze niet hebben meegedaan. Ze hebben aangegeven volgende keer wel te willen. Zulke winkels kunnen de pockets als lokkertje gebruiken om het publiek de winkel in te krijgen”, vertelde Muntinga.
Speciaal voor de actie verschenen drie uitgaven in pocketvorm. Uitgeverij Maarten Muntinga organiseerde de eerste Nationale Pocketweek samen met de branchegenoten Veen Bosch & Keuning en PCM. Muntinga gaat ervan uit dat uitgever WPG zich volgend jaar bij het initiatief aansluit. WPG organiseerde tijdens de Pocketweek een eigen, eveneens succesvolle, voordeelactie met onder meer de Libris-boekhandels.
WPG wil graag praten over een gezamenlijke aanpak. „Het is altijd goed om de krachten te bundelen”, reageerde P. Rijkelijkhuizen, uitgever van Single Pockets bij WPG. Volgens haar is het gevolg van beide acties dat „in de boekenwinkels voor het eerst weer ruimte is gemaakt voor pockets.”
Muntinga hoopt verder dat de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) de Pocketweek volgend jaar omarmt. In een reactie hield directeur H. Kraima die boot maandag echter af. „We beschouwen de Nationale Pocketweek vooral als een verkoopactie”, verklaarde Kraima.