CDA: digitale tachograaf op de helling
De Tweede Kamer heeft langzamerhand de buik vol van verhalen over gesjoemel met de digitale tachograaf, een apparaat dat rij– en rusttijden van truckers bijhoudt. Er gaan stemmen op om de tachograaf, die sinds mei 2006 verplicht is voor nieuwe vrachtwagens en bussen, in te ruilen voor modernere systemen die voorhanden zijn.
Van Heugten van regeringspartij CDA reageert verrast op het snel groeiende probleem, zoals de Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt in het donderdag verschenen jaarverslag over 2008. Eerder dit jaar deden verhalen de ronde over massale fraude met de apparatuur door het gebruik van magneetjes.„In antwoord op vragen zei de minister toen zich niet te herkennen in die verhalen". Maar in combinatie met klachten over het omslachtig uitlezen van de tachograaf en het aanbod van modernere boordcomputers wordt het tijd om het systeem „grondig op de helling zetten", aldus Van Heugten. „De digitale tachograaf was destijds al een redelijke verouderd concept".
SP–collega Roemer kreeg te horen van chauffeurs dat de tachograaf makkelijk te omzeilen is en dat het apparaat eerder een achteruitgang is, vergeleken met de moderne boordcomputers. Hij pleit ervoor met de sector te overleggen over een oplossing.