Binnenland

Fregat sluit veelbewogen missie af

De Hr. Ms. De Zeven Provinciën keert vrijdagochtend terug in de haven van Den Helder.

Binnenlandredactie
16 July 2009 11:57Gewijzigd op 14 November 2020 08:20

Het schip nam de afgelopen maanden deel aan de NAVO-operatie die koopvaardijschepen moest beschermen tegen piraten voor de kust van Somalië.Het is eind maart als De Zeven Provinciën begint aan zijn missie. Twee dagen later kan het fregat al in actie komen. De bemanning assisteert bij de aanhouding van piraten die proberen een Duits bevoorradingsschip te kapen. Het bootje met piraten wordt door het Nederlandse fregat tot stoppen gedwongen en onder schot gehouden. Marinepersoneel brengt de zeven piraten naar een Duits marineschip.

Krap een maand later is het opnieuw raak. Nederlandse mariniers bevrijden zestien gegijzelde vissers uit Jemen en ontwapenen de criminelen. Na verhoor komen de negen piraten op last van de commandant van de NAVO-operatie in de Golf van Aden echter weer vrij. Ze zouden op grond van de Nederlandse wet namelijk niet te vervolgen zijn. Het besluit leidt tot grote commotie in de Tweede Kamer.

Eind april onderbreekt De Zeven Provinciën zijn missie voor de kust van Somalië tijdelijk. Het fregat vaart richting Azië, omdat het onderdeel is van het permanente NAVO-vlootverband dat eerder al in Azië oefeningen en havenbezoeken had gepland.

Als het fregat begin juni terugkeert in de Golf van Aden, koerst het vrijwel onmiddellijk richting het op 7 mei gekaapte Nederlandse schip De Marathon, dat tot dan door een Spaans fregat in de gaten wordt gehouden.

Het vrachtschip, dat op weg is van Koeweit naar Noorwegen, is geladen met cokes, een residu van steenkool dat bij de productie van staal wordt gebruikt. De acht Oekraïense bemannings­leden zijn vooralsnog ongedeerd, zo is althans de veronderstelling.

In Nederland ontstaat politieke discussie over de vraag of Defensie mariniers moet plaatsen aan boord van koopvaardijschepen om kapingen te voorkomen. De ChristenUnie is voor het plan, maar een meerderheid in de Kamer is erop tegen.

De piraten laten eind juni de gekaapte Marathon gaan. Naar verluidt is er losgeld betaald. Als marinepersoneel van De Zeven Provinciën aan boord gaat van het vrachtschip blijkt dat een van de Oekraïense opvarenden al op de dag van de kaping op 7 mei om het leven is gekomen door een schotwond.

De bemanningsleden van De Marathon hebben zeven weken onder „erbarmelijke omstandigheden” geleefd, zegt Ruud Ramaekers, commandant van De Zeven Provinciën, later. „De piraten hebben de bemanningsleden wekenlang onder bedreiging vastgehouden in een kleine ruimte. Het dode lichaam van het bemanningslid dat werd doodgeschoten, lag al die tijd op het schip.”

In de Tweede Kamer tekent zich intussen een meerderheid af van ChristenUnie, CDA, VVD, PVV, SGP en het lid Verdonk die wil dat mariniers aan boord van koopvaardijschepen worden geplaatst.

Minister Van Middelkoop (Defensie) zwicht niet voor de druk van de Kamer. Volgens hem is er een groot risico dat het geweld escaleert en dat er dan geen fregat als achtervang beschikbaar is.

Ook zouden er volgens hem tal van juridische obstakels zijn om in te mogen grijpen en is de inzet duur. Zo kost het volgens hem 120.000 euro per keer om de mariniers vanuit Nederland in te vliegen en in te zetten.

Morgen sluit De Zeven Provinciën zijn avontuur in de Golf van Aden af als het fregat de haven van Den Helder binnenvaart.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer