In de haven van Rotterdam liggen bergen erts
Diep in de haven van Rotterdam ligt heel veel ijzererts. Die bergen, in de Dintelhaven ver voorbij Rozenburg, worden er binnenkort niet kleiner op. Het ijzer is bestemd voor de Duitse auto-industrie. En zolang de vraag naar auto’s stagneert, blijven die bergen daar liggen.
Erg mededeelzaam over de crisis zijn ze bij Ertsoverslagbedrijf Europoort (EECV) niet. Volgens de website is EECV „een van de grootste en modernste overslagbedrijven van massagoed in Europa.” Maar die gouden glans lijkt verbleekt, nadat het Haven-bedrijf gisteren bekendmaakte dat de overslag van erts en schroot, droge bulk in havenjargon, het eerste halfjaar van 2009 met 61 procent kelderde.Een daling met de helft was al voorspeld. „De stemming is aangeslagen en de cijfers baren ons zorgen”, wil Ben van Deurzen wel kwijt. Het hoofd personeel heeft opdracht gekregen niets over de bedrijfsvoering los te laten. EECV telt 280 werknemers, van wie volgens de site ongeveer driekwart continu in dienst is.
Containeroverslagbedrijf ECT zegt nog geen mensen te hebben ontslagen. Wel is de inhuur van tijdelijke krachten tot nul teruggelopen. „De cijfers zijn stabiel, maar wel erg laag”, zegt Rob Bagchus van het bedrijf. „Of het dieptepunt is bereikt? Ik zou het niet weten. Als het derde kwartaal aantrekt, hoeft dat nog niet betekenen dat we uit de problemen zijn.”
De FNV schat dat er dit jaar al 800 werknemers in de haven hun baan zijn kwijtgeraakt. „Daarnaast zitten er nog 600 in de deeltijd-WW”, aldus Niek Stam van FNV Bondgenoten. Stam ziet dit jaar en in 2010 geen einde aan de crisis komen. „Mogelijk in 2011. Maar dan zijn de tarieven voor overslag zo gezakt dat er toch weinig zal worden verdiend. Als de economie weer op peil is, is de Tweede Maasvlakte klaar. Dan zullen de tarieven door het grote aanbod opieuw zakken.”
In de haven van Rotterdam, die in 2007 nog jubelde over records, loopt alleen de olie aardig. Dat blijkt uit de cijfers van Vopak, dat zich bezighoudt met de opslag van vloeibaar bulkgoed. Speculanten slaan ruwe olie in, parkeren die in de Rotterdamse haven en wachten op prijsstijgingen. Zo kan een tankopslagbedrijf van de crisis profiteren.
President-directeur Hans Smits van de Rotterdamse haven verwacht voor het tweede halfjaar een stabilisering van de overslag, de hoeveelheid goederen die de haven binnenkwam en uitging. „Wij denken dat we op de bodem zijn aanbeland. We gaan stapje voor stapje weer omhoog”, zei hij gisteren in een toelichting op de cijfers.
De Rotterdamse haven verwacht dat de overslag dit jaar met ongeveer 12 procent zal dalen. In april ging het havenbedrijf nog uit van een afname met 6 tot 10 procent. Over het afgelopen tweede kwartaal daalde de overslag met bijna 16 procent.
„Het goede nieuws is dat ons marktaandeel een sprong heeft gemaakt van 35,1 procent tot 37,1 procent”, aldus Smits. Het gaat om het marktaandeel in het noordwesten van Europa, waar de Rotterdamse haven vooral moet concurreren met Antwerpen en Hamburg.
De halfjaarcijfers van de haven van Antwerpen, die eveneens gisteren werden gepubliceerd, bevestigen dit. De tweede haven in Europa zag de overslag van goederen met bijna 20 procent kelderen. Eddy Bruyninckx, directeur in Antwerpen, verwacht weinig voor de rest van het jaar. „Er zijn nog onvoldoende tekenen voor een economische opleving.”