Economie

Bouwvakker over Betuweroute

Bouwvakkers en werknemers in de Rotterdamse haven moeten niet elke ochtend en avond aansluiten in de file op de A15, maar ze zouden over de havenspoorlijn naar hun werk moeten kunnen gaan.

ANP
10 July 2009 09:57Gewijzigd op 14 November 2020 08:18
Bouwvakkers en werknemers in de Rotterdamse haven moeten niet elke ochtend en avond aansluiten in de file op de A15, maar ze zouden over de havenspoorlijn naar hun werk moeten kunnen gaan. Foto ANP
Bouwvakkers en werknemers in de Rotterdamse haven moeten niet elke ochtend en avond aansluiten in de file op de A15, maar ze zouden over de havenspoorlijn naar hun werk moeten kunnen gaan. Foto ANP

De Verkeersonderneming ziet dit als een van de oplossingen om de toenemende drukte op de belangrijkste verkeersader in de Rotterdamse haven het hoofd te bieden.De Verkeersonderneming is een publieke organisatie die tot doel heeft de bereikbaarheid van Rotterdam te verbeteren.

De organisatie voert inmiddels gesprekken met spoorbeheerder ProRail en vervoerder NS, zo liet directeur Laurens Schrijnen gisteren weten. „Het gaat om miljoenen, maar het is financieel haalbaar. Over het spoor is het sneller en goedkoper, blijkt uit alle berekeningen.”

Er gaan nu nog geen personentreinen het havengebied in. Volgens Schrijnen zou zijn plan al voor het einde van het jaar gerealiseerd kunnen zijn. „Maar de sleutel ligt bij de bedrijven. Zij moeten meedoen”, aldus de NS-directeur.

Door de bouw van nieuwe energiecentrales en andere projecten in het havengebied komen er in 2010/2011 volgens Schrijnen dagelijks 8000 tot 9000 bouwvakkers extra naar het gebied.

De havenspoorlijn is het eerste stuk van de Betuweroute. Alleen goederentreinen maken gebruik van dit spoor. Ieder uur één, zo’n 200 per week, weet Schrijnen. „Er zijn treinstellen beschikbaar die ongeveer 700 personen kunnen vervoeren. Als de animo groot is kunnen meerdere treinen over het traject rijden.” De pendelaars kunnen bijvoorbeeld opstappen bij het treinstation bij de Rotterdamse Kuip.

Zowel ProRail als de NS bevestigen dat er „verkennende” gesprekken worden gevoerd. Beide geven aan „graag mee te willen denken over manieren die de mobiliteit bevorderen.” Ze wijzen hierbij op een eerder project in het Brabantse Best. Het station daar werd tijdelijk veranderd in intercitystation om de A2 te ontlasten.

Het dichtslibben van de wegen van en naar de haven vormt volgens velen een bedreiging van de concurrentiepositie. De Verkeersonderneming heeft als doel 20 procent van het verkeer uit de spits te krijgen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer