Kia doet huiswerk met Carens goed over
De eerste editie van de Kia Carens is geen lang leven beschoren geweest. Binnen twee jaar heeft de Koreaan plaatsgemaakt voor de tweede generatie. En die beschikt onmiskenbaar over betere papieren.
De eerste Carens was een verhaal apart. De auto kon om te beginnen niet bepaald bogen op een flitsend uiterlijk. De hoekig gestileerde koets beantwoordde niet echt aan de hedendaagse smaak, zodat de Kia optisch beschouwd al op achterstand stond vergeleken met directe concurrenten als de Citroën Xsara Picasso en de Opel Zafira. Verder was de basisprijs van de Carens weliswaar scherp, maar zaken als ABS en airconditioning waren daarbij niet inbegrepen. De meerprijs voor die opties poetste het relatieve prijsvoordeel voor het overgrote deel weer weg. Ook waren de asfaltprestaties van de Koreaan niet om over naar huis te schrijven. Er was dus bijna geen zinnige reden te bedenken om tot aanschaf van een nieuwe Carens over te gaan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de eerste generatie van dit model snel van het toneel verdwenen is.
Zijn opvolger ziet er allereerst stukken frisser uit. Deze Carens wordt in ieder geval gekenmerkt door een koetswerk dat naar de hedendaagse maatstaven modern is. Dat zal bij de grote massa in de smaak vallen. De oubollige uitstraling heeft plaatsgemaakt voor een correcte en bijdetijdse look.
Bovendien heeft Kia het aanbod verbreed. De eerste editie was alleen leverbaar met een 1,8 liter viercilinder benzinemotor, maar die heeft nu versterking gekregen van een 2,0 liter direct ingespoten commonrail turbodiesel. De laatste krachtbron doet dienst in de testauto en levert een maximumvermogen van 83 kW/112 pk bij 4000 tpm. Het maximumkoppel van 245 Nm wordt reeds bij 2000 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht. Voor de gelegenheid is de Carens uitgevoerd met een viertrapsautomaat, die bediend moet worden via een selectiehendel aan de stuurkolom.
Goedmoedig
De Carens moedigt niet aan tot spoed. De krachtbron beschikt over voldoende vermogen, maar maakt van de Koreaan geen hardloper. Bovendien produceert zij bij voluit accelereren nogal wat kabaal. Bij kruissnelheden daarentegen is het geluidsniveau alleszins acceptabel. De automatische transmissie werkt niet meer dan redelijk en schakelt niet schokvrij.
De nieuwe Kia is voldoende comfortabel. Het is geen sportieve auto. De wagen helt meer dan gemiddeld over in bochten, maar toont zich voorspelbaar en goedmoedig. De besturing mist scherpte, zodat je je in de Carens als vanzelf een bedaarde rijstijl aanmeet. Het onderstel weet oneffenheden in het wegdek keurig weg te strijken, maar de Carens steekt de toppers in dit segment niet naar de kroon.
De rustige rijstijl die de Carens afdwingt, vertaalt zich in een keurig verbruiksresultaat. Gemiddeld verstookte de Kia elke 12,9 kilometer een liter dieselolie. Niet opzienbarend, wel een fatsoenlijke score.
Ten opzichte van zijn voorganger is de afwerking van de nieuwe Carens er met sprongen op vooruitgegaan. Het interieur oogt modern en is keurig afgewerkt. Het geheel is netjes ingedeeld en laat zich eenvoudig bedienen. De voorstoelen bieden meer dan voldoende ondersteuning, al zouden de zittingen een tikkeltje langer mogen zijn. De hoekverstelling compenseert dat manco echter bijna volledig. Verder is er ruimschoots voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen, zowel voor- als achterin.
De Carens munt niet uit in interieurflexibiliteit en heeft niet zoveel bakjes en vakjes als zijn Europese uitdagers. Maar je hebt evenmin het idee dat je iets mist. Hoe vaak gebruik je nu klaptafeltjes of flessenhouders? Het is alleen jammer dat de achterbank niet kan worden uitgenomen.
Prijstechnisch aantrekkelijk
De Kia Carens is een nuchtere en praktische auto. De Koreaan heeft niet de ambitie om het de toppers in het segment op onderscheiden kwaliteiten lastig te maken. Wie daar tevreden mee is, wacht een prijstechnisch aantrekkelijke aanbieding. Kia heeft het gebrek van zijn voorganger meer dan goed gemaakt door de Carens scherper te prijzen dan ooit. Voor het onwaarschijnlijk lage bedrag van 16.495 euro ben je al eigenaar van een Kia Carens 1.8 LX, die standaard voorzien is van twee airbags, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, airconditioning en centrale portiervergrendeling.
Wie 3000 euro meer in de knip heeft, kan kiezen voor de Carens EX, die verblijdt met zaken zoals ABS, sidebags, lederen stuur, hoogteverstelling op de bestuurderstoel, afstandsbediening, climate control en chromen grille en handgrepen. Voor nog eens 2500 euro extra is de Carens EX Luxe voorzien van een regensensor, lederen bekleding, tractioncontrol, parkeersensoren en verwarmde voorstoelen. De Kia Carens 2.0 CRDi is leverbaar vanaf 20.995 euro.