Autoverkoop Nederland daalt met 5,4 procent
De verkoop van nieuwe auto’s is in Nederland vorige maand met 5,4 procent gedaald ten opzichte van november 2000. In de meeste EU-landen ging de afzet van nieuwe personenwagens echter omhoog.
Dat blijkt uit cijfers van de Europese organisatie van autoproducenten ACEA. De verkopen in de vijftien EU-landen gingen in november met 3,7 procent omhoog.
Over het jaar 2001 tot nu toe bedraagt dat cijfer 0,7 procent. Op de Nederlandse markt daalde de verkoop in de eerste elf maanden van 2001 met 10,2 procent.
De grootste stijging was in november waar te nemen op de Britse markt, waar 13,4 procent meer auto’s werden afgezet. De sterkste daling had plaats in Ierland, waar de verkoop van nieuwe personenvoertuigen in november met maar liefst 24,9 procent terugliep ten opzichte van dezelfde maand van het voorgaande jaar.
In de hele Europese Unie, alsmede Zwitserland, Noorwegen en IJsland, blijft Volkswagen de grootste producent, met een verkoop in november van 214.728 personenwagens, inclusief dochterbedrijven als Audi. Dat is een stijging van 2,9 procent ten opzichte van vorig jaar.
BMW
Grootste stijger is echter BMW, dat vooral profiteert van de lancering van het nieuwe model van dochtermerk Mini. Daardoor ging BMW er met 23,9 procent op vooruit. De Mini is door de consument zoals verwacht goed ontvangen.
Renault boekte in november een opmerkelijke winst van 11 procent. Nissan was de grootste verliezer met een afzet die in november daalde met 25,7 procent.