Economie

Elektrische auto krijgt impuls

Het kabinet wil elektrisch rijden in Nederland vanaf volgend jaar stimuleren.

ANP
3 July 2009 20:15Gewijzigd op 14 November 2020 08:16
DEN HAAG - Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat zit samen met de Europese lijsttrekker van het CDA, Wim van de Camp, in een elektrische auto tijdens de bedrijvendag van de Haagse School. Foto ANP
DEN HAAG - Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat zit samen met de Europese lijsttrekker van het CDA, Wim van de Camp, in een elektrische auto tijdens de bedrijvendag van de Haagse School. Foto ANP

Eigenaren van een elektrische auto hoeven geen BPM (aanschafbelasting) en wegenbelasting te betalen. Bedrijven kunnen gemiddeld 8000 euro besparen op de nu nog hoge aanschafprijs van een auto op stroom door subsidie en belastingvoordelen.Volgens staatssecretaris De Jager (Financiën) scheelt dat aan kosten in totaal gemiddeld 15.000 euro. De belastingvoordelen lopen door tot 2018. Volgens verkeersminister Camiel Eurlings zal de elektrische auto hoogstwaarschijnlijk daarnaast in het laagste tarief van de kilometerheffing vallen.

De bewindslieden lichtten gisteren een plan van aanpak toe dat Nederland tot dé internationale proeftuin voor elektrisch rijden moet maken. Het kabinet trekt 65 miljoen euro uit voor de verdere ontwikkeling van batterijen, auto’s en de aankoop van elektrische auto’s door de overheid. Eurlings wil volgend jaar al daarmee beginnen op zijn ministerie, dat ruim 1900 wagens heeft rondrijden.

Een elektrische auto is nu nog bepaald niet goedkoop. De Noorse Think City, de eerste Europees goedgekeurde elektrische auto, kost ongeveer 40.000 euro. Dankzij het belastingvoordeel zal een auto op stroom in twee of drie jaar echter net zo duur zijn als een gewone auto, „terwijl die in gebruik veel minder kost”, aldus De Jager. Eurlings rekent op 200.000 elektrische auto’s op de weg in 2020. Ter vergelijking: volgens Bovag-cijfers rijden er op dit moment 8 miljoen ‘gewone’ auto’s rond.

Het plan voorziet verder in een fiscaal voordeel van 20 procent op investeringen in oplaadpunten. Milieuminister Cramer gaat met gemeenten praten om die van de grond te krijgen. De huidige minpunten van de elektrische auto zijn de dure batterij (tot 10.000 euro), de lange oplaadtijd en de actieradius: de huidige generatie batterijen moet na 180 tot 200 kilometer opgeladen worden.

Minister Van der Hoeven (Economische Zaken) verwacht extra werkgelegenheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer