Vooral mannen zijn weg van de iPhone
De iPhone 3G is een hebbeding van de eerste orde, vooral voor mannen. Meer dan driekwart van de Nederlandse bezitters van een iPhone is man. Het merendeel van hen is tussen de 25 en 40 jaar oud.
Een jaar na de introductie van de iPhone 3G in Nederland ging gisteren de verkoop van de nieuwe versie van start, de Apple iPhone 3GS.Van een run op de toestellen was gisteren in Almere geen sprake. T-Mobile, de enige provider die de toestellen hier levert, had in een vestiging in Almere 200 iPhones klaarliggen. Volgens een woordvoerster waren die halverwege de dag nog niet uitverkocht.
Eerder gingen in de VS in drie dagen tijd meer dan 1 miljoen exemplaren van de iPhone 3GS over de toonbank. Het nieuwste model kent een heel aantal voordelen ten opzichte van de vorige versie, waaronder navigatie, MMS (het versturen van tekst, geluid, een plaatje of een stukje video, of een combinatie van deze soorten) en het maken van filmpjes.
De introductie van het nieuwe type iPhone was voor T-Mobile reden om de gebruikers van deze populaire smartphone eens onder de loep te nemen.
De iPhone 3G zorgt voor een grote toename van mobiel internetgebruik, stelt Bart Weijermars, directeur marketing bij T-Mobile in Nederland. Voor nagenoeg alle gebruikers (96 procent) is mobiel internetten een dagelijkse bezigheid. Driekwart van de iPhonegebruikers zegt veel meer te internetten sinds zij het toestel hebben.
Mobiel internet is vooral handig om informatie te zoeken, de tijd te verdrijven tijdens het wachten en om de weg te vinden, zo blijkt uit het onderzoek.
Opvallend is dat vrouwen vaker dan mannen de iPhone gebruiken om te fotograferen, maar ook om sociale netwerken als Hyves en Facebook bij te houden. Mannen gebruiken de iPhone eerder om toepassingen te downloaden en te gebruiken. Mannen volgen actiever het iPhonenieuws en hebben hun keuze voor de telefoon vaker dan vrouwen gebaseerd op recensies uit de media.
Veruit het belangrijkste argument om een iPhone aan te schaffen zijn de vele mogelijkheden van het toestel (89 procent), maar ook het uiterlijk (53 procent) speelt voor veel ondervraagden een grote rol bij de keuze.