Stoere bak met Frans weggedrag
Vroeger was het autoaanbod erg overzichtelijk. Ieder model behoorde tot een bepaald segment en bezat een vormgeving die binnen de verwachtingen paste. Dit principe is al lang overboord gegooid met de komst van de zogenaamde niches, kleine deelsegmenten die in sommige gevallen tot serieus formaat uitgroeiden. Waar hoort de nieuwe Peugeot 3008 thuis?
Veel automobilisten zijn gecharmeerd van de stoere uitstraling van een SUV, een Sports Utility Vehicle, van oorsprong een vinding van de Amerikanen. Luxueuze, hoog op de poten geplaatste modellen waarbij brandstof- en ruimtegebruik nauwelijks tellen.In het voor het verkeer krapper bemeten Europa doen die zaken er echter wel degelijk toe en krijgt de SUV een andere invulling. Vrijwel niemand heeft in dit ‘beschaafde’ deel van de wereld vierwielaandrijving nodig. En zo ontstaat uiteindelijk een auto die lijkt op een SUV, maar dit helemaal niet is.
Stoer oogt de Peugeot 3008 beslist. De auto is vooral hoog en oogt ook breed, terwijl de afmetingen van de bodemgroep behoorlijk bescheiden blijven. De wagen deelt zijn basis en techniek met de 308. De buitenkant vraagt even wat gewenning. De spatbordranden zijn opmerkelijk recht, de grille in de voorbumper enorm van formaat en de vorm van de achterlichten op z’n minst fantasievol.
Tildrempel
De 3008 heeft even wat tijd nodig, maar verdient daarna waardering. Alle elementen passen goed bij elkaar en vormen duidelijk één geheel. De flanken ogen hoog gesloten en dat sluit weer aan bij de behoefde van de moderne automobilist om zich geborgen te voelen in zijn of haar voertuig.
De achterklep werkt in twee delen. In de meeste gevallen kan worden vol-staan met het omhoog klappen van het bovenste deel, maar dat geeft wel een tildrempel. Dit is op twee manieren op te lossen. De vloer kan op een hogere positie worden vergrendeld of de onderste helft kan naar beneden worden geopend. Zo ontstaat een laadplatform dat weer handig is bij zware lading. De bagageruimte biedt een uitstekend volume.
Tijd om eens in het interieur te kijken. Bij een bijzonder model past een wat afwijkende aanpak en dat heeft Peugeot goed begrepen. Het interieur straalt meteen klasse uit. Ook de erg hoge middenconsole valt direct op. Daardoor sluit de auto zich als het ware om zijn bestuurder heen. Jammer voor grotere personen dat die console ter hoogte van de knieën behoorlijk breed uitloopt en zo de ruimte wat beperkt.
De vormgeving en de gekozen materialen zijn uitstekend en geven de 3008 zelfs wat chics. Aluminium ter accentuering wordt op een beschaafde manier toegepast en de knoppen en klokken zien er net wat anders uit dan bij een doorsnee-Peugeot. En doorsnee is de 3008 beslist niet!
Goed uitzicht
Afgezien van de beenruimte aan de bestuurderskant voor wat breder uitgevallen bestuurders is het ruimteaanbod in de 3008 helemaal in orde, want ook achterin is genoeg plaats voor minimaal twee volwassenen. Door de wat hogere zit heeft iedereen een goed uitzicht.
De nadruk ligt bij de 3008 op de 1,6 liter motoren, zowel benzine als diesel. De benzinemotor is er met en zonder turbo. De 1,6 liter 16V HDiF is een relatief compacte diesel, standaard met roetfilter. Het vermogen van 110 pk lijkt niet meer dan voldoende voor de 1400 kilo wegende forse auto, maar in de praktijk is het vooral het koppel van 240 Nm (260 Nm met overboost) bij een laag toerental dat voor keurige prestaties zorgt.
Energielabel B
De motor voelt daadkrachtig aan, is mooi stil over de hele linie en wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Die zorgt vooral bij constante snelheden voor een gunstig invloed op het brandstofverbruik, dat in de praktijk met 1 op 15,8 in positieve zin verrast. Geen wonder dat Peugeot voor de 3008 een energielabel B krijgt.
Zijn motor en model in balans, datzelfde geldt beslist ook voor het onderstel en het bijbehorende weggedrag. De 3008 is een typisch Franse auto volgens de huidige smaak. Dit betekent dat een hoog comfortniveau wordt geboden zonder de vroegere nadelen van sterk overhellen in bochten en duiken bij fors remmen. De flinke wielen met grote banden strijken verkeerdrempels redelijk glad en van ongewenste bijgeluiden in de aandrijflijn is al helemaal geen sprake. De 3008 is typisch een auto waarvoor de waardering sterk groeit naarmate er meer mee wordt gereden.
Prijstechnisch zit de 3008 boven het niveau van een middenklasse stationwagon en dat is beslist gerechtvaardigd. De 1.6 benzine in SR-uitvoering begint bij 23.800 euro. De 1.6 HDiF heeft een vanafprijs in dezelfde uitvoering van 28.100 euro. Er bestaat een Première-uitgave ter introductie met onder meer een glazen panoramadak, bandenspanningscontrole, 17 inch lichtmetalen wielen en een head-up display (een leuk en handig plexiglazen schermpje waarop de snelheid in het gezichtsveld wordt geprojecteerd).
Peugeot 3008 Première 1.6 16V HDiF
Waardering
- zeer comfortabel weggedrag, binnenruimte voor passagiers en bagage, gadgets.
– beenruimte voorin door brede console, ver reiken door lange kofferbakvloer.
Techniek
Cilinderinhoud: 1560 cc; maximumvermogen: 80 kW/110 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 240/260 Nm bij 1750 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,2 seconden; topsnelheid: 180 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4365 mm; breedte: 1837 mm; hoogte: 1639 mm; wielbasis: 2613 mm; gewicht: 1400 kilogram; inhoud bagageruimte: 512-1604 liter; brandstoftank: 60 liter; Peugeot 3008 Première 1.6 HDiF: 31.480 euro.
Alternatieven
Jeep Patriot 2.0 CRD Sport: 34.990 euro
De Jeep Patriot heeft ”uiteraard” standaard vierwielaandrijving, maar is aanzienlijk minder verfijnd dan de Peugeot. De 2 liter diesel is de ‘oude’ TDI van Volkswagen die veel meer geluid maakt. Ook in afwerking moet de Jeep in de Peugeot z’n meerdere erkennen.
Kia Sportage 2.0 CRDi X-clusive: 32.895 euro
Uit Koreaanse hoek zijn er de Kia Sportage en de Hyundai Tucson, auto’s die wel als midi-SUV worden gezien, maar meestal zonder 4WD worden verkocht. Beide modellen zijn er alleen met een 2 liter diesel en die staan prijstechnisch op een iets hoger plan.
Nissan Qashqai 1.5 dCi Acenta: 28.750 euro
De Nissan Qashqai is ook een model met de uitstraling van een SUV, wat het niet is. De Nissan is fractioneel kleiner dan de Peugeot en vooral ook lager. Dat verklaart waarom de Qashqai over de hele linie wat goedkoper is. De Qashqai+2 heeft twee extra zitplaatsen en zit prijstechnisch juist iets boven de Peugeot.