Politiek

Mariniers niet mee op schepen

Minister Van Middelkoop (Defensie) vindt de risico’s te groot om gewapende mariniers mee te sturen aan boord van koopvaardijschepen in de Golf van Aden ter bescherming tegen piraterij.

Buitenlandredactie
24 June 2009 11:54Gewijzigd op 14 November 2020 08:12

Dat heeft de bewindsman dinsdag geschreven aan de Tweede Kamer. Van Middelkoop noemt onder meer het gevaar van geweldsescalatie als piraten voor de kust van het Afrikaanse land Somalië zien dat er gewapende mariniers aan boord zijn van een schip.Verder is het lastig om voldoende medische garanties te bieden voor de uitgezonden militairen. In een gesprek met het Nederlands Dagblad woensdagmorgen noemde hij de inzet van mariniers ook te duur. „Wie gaat dat betalen?”

De minister denkt dat het beter is door te gaan met het beschermen van vrachtschepen in konvooien. Ook het Nederlandse marinefregat De Zeven Provinciën doet daaraan mee.

CU-Kamerlid Voordewind meldde woensdagmorgen zich niet bij de brief van zijn partijgenoot neer te leggen. „De minister schrijft dat hij geen militairen aan boord wil hebben zonder escorte van andere schepen. Dan draai ik het om: als er wel andere voertuigen in de buurt zijn, kan het blijkbaar wel.”

Volgens Voordewind sturen momenteel ook andere landen mariniers mee met koopvaardijschepen. „Als Frankrijk, Duitsland en België dit kunnen, is het blijkbaar logistiek en juridisch wel haalbaar.”

Ook hoeft de operatie niet zo duur te zijn als de minister voorstelt. „Nederland heeft al een fregat in de Golf van Aden. Je kunt de militairen vanaf dat schip naar andere schepen laten gaan. Er zijn ook vaartuigen waarop helikopters kunnen landen. Daarmee ben je ook flexibel als er bijvoorbeeld in geweldssituaties gewonden vallen.”

De suggestie van de minister dat de schepen ook kunnen kiezen voor het varen door een „beveiligde vaarroute” biedt volgens Voordewind echter niet altijd een oplossing. „Schepen moeten dan soms 24 uur wachten tot een konvooi compleet is. In die tijd zijn ze ook kwetsbaar voor piraten. Bovendien zijn er vaartuigen die de snelheid van 10 knopen in zo’n konvooi niet halen, zoals baggerschepen. Voor hen is een konvooi geen optie.”

Het CU-Kamerlid wil maandag in een debat de „andere opties verkennen.” Volgens hem bestaat er een meerderheid in de Kamer ten gunste van het meevaren van mariniers.

Ook de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) is teleurgesteld over de beslissing van Van Middelkoop. De belangenvereniging benadrukt dat de Nederlandse vloot veel kleinere schepen kent die een geschikte prooi vormen voor piraten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer