STAP wil einde aan stuntprijs voor krat bier
Supermarkten moeten stoppen met stuntprijzen voor kratten bier. Dat stelt STAP, het Nederlands instituut voor alcoholpreventie.
De stichting vreest dat de lage prijzen buitensporig alcoholgebruik in de hand werken, zeker nu veel jongeren examenfeestjes en vakantie vieren.Directeur Wim van Dalen van STAP riep Heineken en Albert Heijn per brief op iets aan de lage bierprijzen te doen. Begin deze week kwamen de twee bedrijven met een aanbieding met een laagsteprijsgarantie. Toen concurrenten daar weer onder gingen zitten, verlaagde AH de prijzen opnieuw. Daardoor betaalt een klant nu 6,99 euro voor een krat bier, in plaats van de gebruikelijke 11 tot 12 euro.
STAP roept Heineken in de brief op zijn verantwoordelijkheid te nemen en te voorkomen dat de prijs van bier in de supermarkt dermate laag wordt dat overmatige consumptie hiermee wordt gestimuleerd. „Hoe betaalbaarder alcohol is, hoe hoger de consumptie en daarmee ook de alcoholgerelateerde schade”, aldus Van Dalen.
Van Dalen vindt verder dat er een wettelijke minimumprijs moet komen voor een risicovol product als alcohol.