Hulp na crash Turkish Airlines niet vlekkeloos
De hulpverlening na de crash van het toestel van Turkish Airlines liet te wensen over, door problemen in de communicatie. De gemeente Haarlemmermeer wist niet waar gewonde passagiers zich bevonden en hoe ze eraan toe waren.
Dat concludeert de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (OOV) in een maandag gepresenteerd onderzoek naar de hulpverlening bij de vliegtuigcrash.Op 25 februari stortte een Boeing 737 met 135 personen kort voor de landing op Schiphol neer, waarbij 9 doden vielen en tientallen inzittenden ernstig gewond raakten.
Hoewel de rampenbestrijding in het algemeen „adequaat” is verlopen, constateert de OOV vier knelpunten: bij het informatiemanagement, de afvoer van gewonden, de meldkamer ambulance en de registratie van slachtoffers.
De informatieuitwisseling tussen verschillende hulpverleningsteams was „onvoldoende”, onder andere door „ernstige” problemen met het C2000-communicatiesysteem. Verder had een deel van de gewonden direct naar een ziekenhuis moeten worden gebracht en niet eerst naar een opvanglocatie.
Het lukte Haarlemmermeer niet om op de eerste dag een slachtofferlijst compleet te krijgen: de gemeente wist van veel passagiers niet waar ze waren en hoe ze eraan toe waren. Het alsnog traceren van passagiers vergde „recherchewerk.”