Extra overheidsgeld voor zweeftrein in Ruhrgebied
De regering van Duitsland is in principe bereid de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen 250 miljoen euro extra te verstrekken voor de aanleg van een snelle zweeftreinverbinding in het Ruhrgebied. Dat gebeurt echter alleen als de bouwers van de zogenoemde Transrapid, de bedrijven ThyssenKrupp en Siemens, elk met 100 miljoen euro over de brug komen.
Dat heeft de Duitse minister van Verkeer, Manfred Stolpe, maandag meegedeeld na afloop van overleg met de betrokken partijen. ThyssenKrupp en Siemens krijgen tot eind deze week bedenktijd. Als het tot een akkoord komt, is het gat in de financiering opgevuld.
Bondskanselier Schröder verklaarde vorige week dat de regering niet meer aan zweeftreinprojecten in het Ruhrgebied en Beieren wilde bijdragen dan de tot nu toe beloofde 2,3 miljard euro. Hij zei de lijn in het Ruhrgebied belangrijker te vinden en gaf aan dat eventueel extra geld daarvoor ten koste zou kunnen gaan van de bijdrage voor de verbinding in Beieren.
De regering heeft tot nu toe 1,75 miljard euro toegezegd voor een 79 kilometer lange verbinding tussen Dortmund en Düsseldorf. Die moet klaar zijn bij het begin van het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland in 2006. De Transrapid-lijn in Beieren moet lopen van het centrum van München naar de luchthaven van die stad. Voor deze 37 kilometer lange lijn heeft de regering 550 miljoen euro beschikbaar gesteld.