Papa wil liever een zelfgemaakte tekening
Ondanks de recessie is Vaderdag nog net zo populair als vorig jaar. Er zijn dit jaar zelfs meer mensen van plan een cadeau te kopen voor vader dan vorig jaar, blijkt uit het Vaderdagonderzoek dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
De winkels krijgen het naar verwachting de komende dagen nog flink druk. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan nog voor zondag een cadeau te gaan kopen. De meeste partners en kinderen willen parfum of verzorgingsproducten (23 procent) of alcoholische dranken (19 procent) geven.Daarmee slaan ze de plank echter behoorlijk mis. Vaders willen veel liever een zelfgemaakte kaart of tekening (31 procent), een boek of tijdschrift (24 procent), of cd’s, dvd’s en games (23 procent) krijgen.
Vaders zijn naar eigen zeggen vooral niet blij met rookwaren (26 procent), bloemen (10 procent) of alcoholische dranken (8 procent) als cadeau.
Ook uit een ander onderzoek, van vergelijkingssite Beslist.nl, blijkt dat vaders dit jaar niet krijgen wat ze wensen. Het overgrote deel van de vaders die aan dit onderzoek meededen (43 procent) ziet gereedschap als favoriet cadeau, maar slechts 13 procent van de Nederlanders is van plan dit te kopen.
Verzorgingsproducten, gevolgd door eten en drinken, zijn ook volgens de vergelijkingssite de meest populaire cadeaus.
Er gloort echter nog hoop voor de vaders. Branchevereniging Detailhandel Nederland ziet een duidelijke trend in de groeiende belangstelling voor dingen die met buiten koken te maken hebben.
Barbecues, zelfs complete buitenkeukens, gaan over de toonbank, naast kookboeken voor buiten koken, handige schorten en allerlei ingrediënten. De detaillisten zien ook veel vraag naar doe-het-zelfcadeaukaarten en elektrisch gereedschap.
Voor veel vaders is Vaderdag echter helemaal niet zo belangrijk. Van de vaders geeft 40 procent aan weinig waarde te hechten aan Vaderdag, maar het vooral voor de kinderen te vieren.
Twaalf procent van de vaders zegt zelfs Moederdag belangrijker te vinden dan Vaderdag. Volgens ruim een derde van de vaders is hun jaarlijkse feestdag ook veel te commercieel.
De grootste cadeaus krijgen vaders uiteindelijk van hun partners; die besteden dit jaar gemiddeld 41 euro aan Vaderdag. Kinderen die iets voor hun vader kopen geven gemiddeld 25 euro uit, schoonvader moet het met 3 euro minder stellen.
Het winkelen gebeurt voornamelijk nog in de winkelstraat, slechts 29 procent koopt een cadeau via internet.