Opinie

Zomervakantie unieke tijd om dingen te leren

De zomervakantie biedt ouders een unieke gelegenheid om hun kinderen belangrijke dingen te leren, betoogt dr. Albert Mohler.

17 June 2009 10:00Gewijzigd op 14 November 2020 08:09

Een tiener die ik goed ken (hij woont in mijn huis) kondigde onlangs aan dat zijn hersenen in de zomer wat rustiger aan kunnen doen. Nu moedigt niets de ouderlijke leerplannen meer aan dan een puber die aankondigt dat hij in de zomer zo weinig mogelijk wil gaan leren. Laat het duidelijk zijn dat de jongeman een bijzonder verrijkende zomer tegemoet gaat. En –ik ken hem– hij zal ervan genieten.Mijn vrouw en ik gebruiken bijna iedere zomer als een tijd om dingen te leren, en veel van die kennis doe je nooit op uit een boek. We hebben onze kinderen door musea en bibliotheken over heel de wereld gesleept, sporen van veldslagen nagespeurd, de zetels van regeringen bezocht, gezeten in cockpits van supersonische gevechtsvliegtuigen, wilde dieren bekeken in wildparken en een dramatisch geval van wagenziekte meegemaakt terwijl we discussieerden over Gods schepping na afloop van een bezoek aan de Grand Canyon.

The Washington Post berichtte onlangs dat docenten zich zorgen maken over wat ze de ”zomerbraindrain” noemen. Bijna alle studenten verliezen ongeveer tussen de twee en de tweeënhalve maand aan opgebouwde wiskundige vaardigheden. Het goede nieuws is dat de meeste studenten het geleerde in de herfst weer snel terugwinnen. Het slechte nieuws is de herinnering dat een werkeloos brein een brein is dat terrein verliest.

Achtergrondkennis

De gegevens over leesvaardigheid zijn bijzonder interessant. Kinderen die in de zomer lezen, vergroten hun kennis en begrip. Geen verrassing natuurlijk. Wat echt interessant is aan dit onderzoek, is de suggestie dat een breed scala aan ervaringen in de zomer achtergrondkennis kan verschaffen die onmisbaar blijkt te zijn om wat je leest beter te begrijpen. „Levenservaringen naast het lezen kunnen een voorsprong geven in het begrip van wat je leest”, stelt Daniel T. Willinghing, hoogleraar psychologie aan de universiteit van Virginia.

Het ontbreken van rijke leerervaringen blijkt veel te maken te hebben met sociaaleconomische factoren. Kinderen die het soort ervaringen missen dat tot stand komt via reizen, gesprekken met ouders, culturele ervaringen en contact met de natuur, blijken leesproblemen te hebben die niets te maken hebben met woorden op papier, maar met gebrek aan achtergrondkennis.

Dit onderzoek is een aanmoediging voor ouders om de zomer –en vooral de plannen voor de zomervakantie– te zien als een kans om onschatbare ”achtergrondkennis” voor heel de familie op te doen. De zomervakantie biedt een waardevolle gelegenheid voor gezinnen om samen te leren. Helaas rijden veel gezinnen ongelooflijk veel mogelijkheden om iets te leren voorbij. Hoe kregen de landen hun vorm? Waar gaat deze rivier precies heen? Wat betekent deze historische aanduiding?

Van de zomer een verrijkende leermogelijkheid maken is echter niet alleen een ouderlijke verantwoordelijkheid, maar ook iets wat veel plezier brengt. Gedurende het schooljaar moeten kinderen vooral leren wat het curriculum voorschrijft, dat vaak geen rekening houdt met de interesses van het kind. De zomer biedt een kans om kinderen te laten leren over wat ze zelf het meest interessant vinden.

Achterdeur

Voor ongeziene kansen om te leren hoeft u niet ver weg te gaan. Hebt u al gebruikgemaakt van alle gelegenheiden om musea, bibliotheken en historische en culturele bezienswaardigheden in de buurt te bezoeken? Weten uw kinderen wat ze in de natuur buiten de achterdeur kunnen aantreffen?

Op christelijke ouders rust de bijzondere verantwoordelijk om hun kinderen een christelijk wereldbeeld en specifiek christelijke gedachtepatronen bij te brengen. De zomer biedt ook daarvoor een uitstekende gelegenheid. Iedere gebeurtenis of observatie, elk boek, nieuwsbericht of reisje biedt een voortdurende en kostbare gelegenheid om de vragen van onze kinderen om te zetten in leermomenten. Grijp iedere gelegenheid aan om de christelijke ”achtergrondkennis” te vergroten die leidt tot een dieper begrip van het Evangelie en het christelijk geloof.

Geniet dus van de zomer en maak er het beste van. En wie weet, misschien voorkomen ouders die hiermee aan de slag gaan zelf wel hun eigen ”zomerbraindrain”.

De auteur is president van het Southern Baptist Theological Seminary in Louisville (Kentucky). Dit artikel is overgenomen van zijn weblog albertmohler.com.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer