Fair trade bestaat vijftig jaar
AMSTERDAM (ANP) – De fabrikant en leverancier in Nederland van ’eerlijke’ producten, Fair Trade Original, is jarig. Vijftig jaar geleden werd de basis gelegd voor het drijven van duurzame handel. „Over nog eens vijftig jaar hoop ik dat we overbodig zijn”, aldus directeur Mike Jansen.
In 1959 was het Paul Meijs die het Komitee SOS oprichtte, de voorloper van Fair Trade Original. Hij was van mening dat economische ontwikkeling de sleutel was tot de bestrijding van armoede in ontwikkelingslanden. Enkele jaren later resulteerde dit in het concept van ’eerlijke’ handel en ging de stichting houten beeldjes uit Haïti importeren en verkopen. Anno 2009 zet Fair Trade Original met zestig handelspartners in dertig ontwikkelingslanden voor zowel voedsel als cadeau– en woonartikelen jaarlijks 15 miljoen euro om.
„We hebben de markt rijp gemaakt. Al wil ik niet zeggen dat het allemaal onze verdienste is” aldus Jansen, die naar eigen zeggen met gepaste trots terugkijkt op de afgelopen vijftig jaar. „Steeds meer grote partijen stappen over op fair trade en dat is een goede ontwikkeling”. Jansen wijst op de stap van Verkade om alleen duurzame chocolade te gebruiken en de lancering van het nieuwe huismerk ’puur&eerlijk’ van Albert Heijn.Jansen haast zich er wel bij te zeggen dat er nog veel te winnen is. Op de lauweren rusten is er dan ook niet bij. Zo is het volgens de directeur nog „haast maagdelijk wit” bij grote winkelketens als het gaat om een assortiment duurzame cadeau–artikelen.
Volgens Jansen moet worden opgepast dat duurzaamheid geen ’containerbegrip’ gaat worden. „Er wordt nu wel veel onder de vlag van duurzaamheid verkocht. Het hard maken is een heel ander verhaal”. Pas als het concept van ’eerlijke’ handel gemeengoed is geworden in het productieproces, is het werk gedaan. „Maar het volledig committeren aan de principes van fair trade vraagt nogal wat.”.
Jansen is er echter van overtuigd dat duurzaamheid bij de consument aanslaat en blijvend is. „We zien, horen en merken dat consumenten bewuster zijn van hun aankoopgedrag”. De wereldwijde economische neergang is volgens Jansen een fase die het koopgedrag alleen versterkt en dus ook na de crisis zal voortduren. „We zien heel duidelijk dat meer huishoudens de stap naar duurzame producten maken”.
Het 50–jarige jubileum van Fair Trade Original wordt donderdag opgeluisterd met een feestelijke presentatie van het kookboek ’Wat van Fair komt…’. van topkok Ramon Beuk. Ook presenteert Fair Trade Original een jubileumboek over het bedrijf.