Werkgevers laken staking in Nederlandse havens
De staking in de Nederlandse zeehavens van komende vrijdag heeft geen enkele zin. De angst van de havenwerkers dat door het Europese plan om het werk te liberaliseren, het Port Package, hun banen zullen verdwijnen, is ongegrond. Bovendien treffen de stakers met hun acties onschuldige partijen.
Dat zeiden de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en de vereniging van ondernemingen in de Rotterdamse haven Deltalinqs woensdag.
Volgens de vakbond FNV Bondgenoten kunnen de zeehavens het werk uitbesteden aan goedkopere en minder gekwalificeerde arbeidskrachten uit bijvoorbeeld de Filipijnen. Bovendien kan het scheepspersoneel een deel van het havenwerk overnemen, meent de organisatie. Zo komt ook de veiligheid in het geding, aldus de vakbond. Ook in zeehavens in België, Frankrijk, Duitsland, Finland, Denemarken, Noorwegen en Groot-Brittannië willen havenwerkers vrijdag staken.
De directeur van de KVNR, P. van Agtmaal, noemt het echter onzin dat goedkopere krachten het huidige werk zullen overnemen. „Een staking is grote waanzin. Tijdens de onderhandelingen over het Port Package is men de vakbonden op alle mogelijke manieren tegemoetgekomen.” De Nederlandse regelgeving op het gebied van werkgelegenheid en sociale voorzieningen beschermt bovendien de havenwerkers voldoende, aldus Van Agtmaal.
Volgens Deltalinqs willen veel bedrijven in de haven van Rotterdam helemaal geen goedkopere, minder gekwalificeerde krachten inhuren. De ondernemingen willen de veiligheid absoluut niet in het geding brengen, zei een woordvoerder. Ook hij verwijst naar de goede Nederlandse regelgeving, waardoor de havenwerkers in zijn ogen erg stevig in hun schoenen staan.
Deltalinqs en de KVNR vinden dat een staking partijen treft die niets aan het Port Package kunnen veranderen. De beslissing over het liberaliseringsplan ligt volgens beide organisaties in Brussel en niet bij de reders en de havenbedrijven. De havenwerkers moeten dus maar in Brussel aankloppen, stellen de organisaties.
Het is trouwens onduidelijk hoeveel werknemers vrijdag het werk neerleggen. De voorzitter van de ondernemingsraad van de Rotterdamse containerterminal Hanno/Uniport, W. Jakma, noemt een staking prematuur. Het is volgens hem onduidelijk wat het Port Package precies zal inhouden. Hij weet niet hoeveel werknemers het werk zullen neerleggen, maar zegt wel dat niet iedereen bereid is te staken.
De werknemers die zijn aangesloten bij de Rotterdamse havenpool SHB doen wel mee aan de staking. Volgens de voorzitter van de ondernemingsraad, W. de Haas, komt de werkgelegenheid door het Port Package wel degelijk op de tocht te staan.
De Nederlands-Britse rederij P&O Nedlloyd weet niet hoe ze zich moet voorbereiden op de staking. Het bedrijf is bang dat de schepen niet naar havens buiten Nederland kunnen uitwijken, omdat ook die waarschijnlijk plat zullen gaan. „Het is erg onduidelijk wat er gaat gebeuren”, aldus een woordvoerder.