Economie

Opel nieuwe raspaard Oostenrijkse emigrant

AURORA (ANP) – De Canadees–Oostenrijkse toeleverancier aan de auto–industrie Magna International heeft de overnamestrijd om autofabrikant Opel gewonnen. Voor Magna–oprichter en topman Frank Stronach is het de bekroning op een markante carrière en zijn langgekoesterde wens om ooit een eigen automerk te bezitten.

30 May 2009 08:49Gewijzigd op 14 November 2020 08:02
Frank Stronach van Magna staat de pers te woord. Foto EPA
Frank Stronach van Magna staat de pers te woord. Foto EPA

De 76–jarige Stronach emigreerde in 1954 vanuit Oostenrijk naar Canada. In 1957 richtte hij Magna op in een garage. Sindsdien is het in Aurora, Ontario, gevestigde bedrijf uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste producenten van auto–onderdelen, met wereldwijde activiteiten en 70.000 werknemers. Ook assembleert het bedrijf complete auto’s en vrachtwagens voor bedrijven als Daimler, Porsche en Aston Martin.Stronach staat bekend als een fervent fokker van racepaarden en groot liefhebber van golf. Naast de fabriek in Aurora is een priv’e golfbaan aangelegd. Ook zijn er paardenstallen te vinden. Daarnaast bezit Stronach renbanen. De Oostenrijkse emigrant is een van de belangrijkste fokkers van racepaarden in Noord–Amerika en won daarmee prestigieuze prijzen.

Magna probeerde in 2007 nog het Amerikaanse autobedrijf Chrysler over te nemen. Stronach moest echter zijn nederlaag erkennen toen durfkapitalist Cerberus met een hoger bod kwam en er met de buit vandoor ging. Vorige maand vroeg Chrysler faillissement aan. Stronach liet daarop zijn opluchting blijken. „We hebben zoveel geluk gehad dat de overname niet doorging".

General Motors, dat nu Opel van de hand doet, gaf Stronach in de jaren zestig een entree in de autowereld door zijn bedrijf een contract te gunnen voor de fabricage van steunen voor zonnekleppen.

De grote groei van Magna kwam in de jaren tachtig. Begin jaren negentig volgden financiële problemen, waarna Stronach na een pijnlijke sanering besloot om zijn activiteiten meer te spreiden over de wereld. Hij kocht verscheidene Europese producenten van auto–onderdelen en wist een grote slag te slaan met de overname van een assemblagespecialist (Steyr–Daimler–Puch).

Het topjaar voor Magna was 2007, toen de omzet boven de 26 miljard dollar uitkwam en er een nettowinst van 663 miljoen dollar werd geboekt. Daarna werd het concern meegezogen in de sterke neergang van de auto–industrie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer