Duitsland: graag een Hollandse fiets
„Hollandfietsen moet ik hebben”, verzucht een bevriende reparateur van tweedehands fietsen in de Berlijnse wijk Friedrichshain. Die leveren pas echt veel geld op, meent hij. Voor een gebruikte denkt hij makkelijk 150 euro te krijgen.
Het zogenaamde Holland-Rad is niet aan te slepen in Berlijn. In een paar jaar tijd heeft de Nederlandse fiets met het klassieke omamodel zijn stempel gedrukt op het straatbeeld in hippe wijken zoals Friedrichshain en Prenzlauer Berg. Jonge ouders zijn in deze wijken oververtegenwoordigd, dus zijn de meeste omafietsen die voorbijsuizen niet alleen uitgerust met een verplichte extra handrem op het voorwiel, maar vaak ook met een kinderzitje achterop.Voorzichtig verschijnen ook de eerste als kindertransportmiddel ontworpen bakfietsen op straat, besteld op de Nederlandse website waarvan het adres op de zijkant is geplakt. Dat zorgt wel eens voor een opstopping op het trottoir, want het is in Berlijn min of meer een gewoonterecht om te stoep te gebruiken als je op de fiets bent, zeker wanneer kinderen meerijden. Veiligheid gaat boven alles en het wegdek van kinderkopjes maakt de keuze voor de stoep extra makkelijk.
Sinds een paar weken komen daar ook nog eens de rood-witte leenfietsen van de Duitse spoorwegen bij, terug uit de winterstalling. Tegen een leenprijs van 6 tot 8 cent per minuut en met een maximum van 9 euro per dag, kun je de eerste de beste leenfiets nemen en op elke willekeurige straathoek weer stallen. Wel moet je je telefonisch aan- en afmelden om de elektronisch vergrendelde tweewielers te gebruiken.
Met een beetje goede wil kun je zeggen dat ‘de Duitsers’ het ooit in Nederland ontstane idee van het wittefietsenplan in praktijk brengen, zeker nu de Duitse verkeersminister samen met de stad Berlijn en de spoorwegen een proef wil starten met gratis leenfietsgebruik in de hoofdstad. Het eerste halfuur moet de leenfiets gratis worden voor diegenen die de metro of de trein nemen. Een ideale combinatie zou je denken, want op de fiets is altijd wel een halte binnen fietsbereik. In diverse Europese steden, zoals Parijs, is de gratis leenfiets een groot succes.
Of de Berlijnse stadsreizigers het gratis aanbod massaal gaan waarnemen, valt echter nog te bezien. Ook daarvoor moet je je steeds aanmelden. Vorig jaar werden de leenfietsen gemiddeld slechts één keer per dag gebruikt. Er moet er maar net eentje in de buurt zijn, en ook voor Berlijn geldt blijkbaar dat steeds meer mensen hun eigen Holland-Rad gebruiken.